Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w listopadzie 2024 roku. Wzrosty odnotowano ponownie we wszystkich regionach globu. Imponują wysokie wskaźniki wypełnień samolotów.
Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) był wyższe o 8,1 proc. aniżeli w tym samym miesiącu 2023 roku. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 5,7 proc.
Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 83,4 proc. To więcej o 1,9 punktu procentowego względem listopada 2023 roku.
– Listopad był kolejnym miesiącem silnego wzrostu popytu na podróże lotnicze. Niestety przypomniał również o problemach z łańcuchem dostaw, uniemożliwiających liniom lotniczym pozyskanie nowych samolotów, których potrzebują, żeby sprostać rosnącemu popytowi – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Global passenger demand still on the upswing, +8.1% vs Nov 2023
Capacity is also up by 5.7% YoY Asia-Pacific leads international demand growth +19.9% YoY Europe tops load factors with 85% filled .
Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 11,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 8,6 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów poprawił się rok do roku o 2,3 punktu procentowego do poziomu 83,4 proc. Do dwucyfrowego wzrostu popytu przyczyniły się przede wszystkim dobre wyniki przewoźników w Europie oraz w regionie Azji i Pacyfiku.
W przypadku rynków krajowych przychody RPK były wyższe o 3,1 proc. Oferowanie wzrosło rok do roku o 1,5 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 83,5 proc. To o 1,2 punktu procentowego więcej niż w tym samym miesiącu 2023 roku.
Linie z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w listopadzie wzrost ruchu o 19,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 16,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był wyższy o 2,6 punktu procentowego i osiągnął pułap 84,9 proc. Nieznacznie lepiej było pod tym względem tylko w Europie.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w listopadzie o 9,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 7,1 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł rok do roku o 1,8 punktu procentowego i osiągnął poziom 85 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w listopadzie wzrost ruchu o 8,7 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o 3,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł z kolei o 3,6 punktu procentowego do pułapu 81 proc.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w listopadzie wzrost ruchu o 3,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 1,6 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 1,1 punktu procentowego do poziomu 81 proc.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w listopadzie wzrost ruchu o 11,4 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 11,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł o 0,4 punktu procentowego do pułapu 84,4 proc.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali w listopadzie wzrost ruchu o 12,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o sześć proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 4,1 punktu procentowego do poziomu 72,9 proc. To był jednak i tak najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.
– Chociaż wskaźniki wypełnienia samolotów są na rekordowym poziomie, to jednak przewoźnicy tracą okazje do lepszej obsługi klientów i poprawy swojej efektywności środowiskowej, ponieważ maszyny nie są dostarczane na czas. Noworocznym postanowieniem na 2025 rok dla sektora produkcji lotniczej musi być znalezienie szybkiego i trwałego rozwiązania problemów z łańcuchem dostaw – podsumował Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.