Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w maju 2023 roku. Statystyki potwierdzają silny wzrost popytu na podróże lotnicze.
– Maj obfitował w dobre wiadomości. Samoloty były pełne, a średni wskaźnik wypełnienia osiągnął pułap 81,8 proc. Rynki krajowe odnotowały wzrosty, a sezon turystyczny na północnej półkuli wygenerował międzynarodowy popyt na poziomie 90,8 proc. sprzed pandemii – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Ogółem w piątym miesiącu bieżącego roku popyt na podróże lotnicze wzrósł o 39,1 proc. w odniesieniu do maja ubiegłego roku. To efekt trwającego wciąż ożywienia w ruchu międzynarodowego. Globalne podróże lotnicze osiągnęły poziom 96,1 proc. wskaźników sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.
Popyt na krajowe połączenia wzrósł w maju o 34,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Przekroczył nawet pułap z 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. W odniesieniu do statystyk sprzed czterech lat odnotowano bowiem wzrost o 5,3 proc.
Popyt na międzynarodowe podróże lotnicze wzrósł o 40,9 proc. w porównaniu z majem ubiegłego roku. Wszystkie rynki, a w szczególności z regionu Azji i Pacyfiku, odnotowały solidne wzrosty. Przychody RPK z rynków międzynarodowych osiągnęły w maju bieżącego roku już 90,8 proc. pułapu tych wygenerowanych w 2019 roku. Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu i Ameryki Północnej przewyższyły nawet poziomy sprzed pandemii.
Bliski Wschód nowym liderem ożywienia
Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w maju wzrost ruchu o 156,7 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie wzrosło o 136,1 proc. w odniesieniu do maja ubiegłego roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł o 6,4 punktu procentowego do poziomu 80 proc. IATA podkreśla, że region Azji i Pacyfiku w kolejnym miesiącu notuje najwyższy wzrost ruchu rok do roku spośród wszystkich pozostałych części świata.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w maju o 19,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 14,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 3,9 punktu procentowego do poziomu 84,4 proc. To drugi pod tym względem najlepszy wynik, porównując inne regiony świata.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w maju wzrost ruchu o 30,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 25 proc. w porównaniu z majem 2022 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł z kolei o 3,6 punktu procentowego do pułapu 80,2 proc. Ten region stał się nowym liderem ożywienia. Ruch pasażerski w maju przewyższył bowiem o 17,2 proc. pułap z 2019 roku.
May 2023 traffic data show continued growth in #airtravel demand with load factor rising to 2019 levels.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w maju wzrost ruchu o 31 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 27,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 5,1 punktu procentowego do poziomu 85,1 proc. To był najlepszy wynik wśród wszystkich analizowanych regionów.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w maju wzrost ruchu o 26,3 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było z kolei wyższe o 27,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o 0,7 punktu do pułapu 83,8 proc.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali w maju wzrost ruchu o 45,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 44,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 0,5 punktu procentowego do poziomu 68,8 proc. To najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.
Wzrosty w Brazylii oraz Japonii
Ruch krajowy w Brazylii był w maju wyższy o 8,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku i przewyższył o 6,5 proc. poziom sprzed czterech lat. IATA podkreśliła też wzrost w piątym miesiącu bieżącego roku ruchu krajowego w Japonii aż o 39 proc i był na pułapie 99,8 proc. w porównaniu do statystyk z maja 2019 roku. Lepsze wyniki wypracowano pod tym względem jedynie w Chinach.
– Ludzie potrzebują latać i kochają latanie. Silny popyt na podróże jest jednym z elementów wspierających powrót linii lotniczych do rentowności. Spodziewany się, że w 2023 roku przewoźnicy na całym świecie osiągną zysk netto w wysokości 9,8 mld dolarów. To imponująca liczba, zwłaszcza po ogromnych stratach spowodowanych pandemią – podsumował Walsh.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.