Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) ogłosiło całoroczne wyniki globalnego ruchu pasażerskiego za 2021 roku. Pokazano, że popyt liczony w pasażerokilometrach (RPK) spadł o 58,4 proc. w porównaniu z całym rokiem 2019. Stanowiło to poprawę w porównaniu do 2020 roku, kiedy roczne RPK spadły o 65,8 proc. w porównaniu z 2019 rokiem.
Ponieważ porównania między 2021 a 2020 roku są zniekształcone przez nadzwyczajny wpływ COVID-19, chyba że zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą odpowiedniego okresu 2019 roku, który przebiegał zgodnie z normalnym wzorcem popytu.
Międzynarodowy popyt na podróże pasażerskie w 2021 roku był o 75,5 proc. niższy niż w 2019 roku. Pojemność mierzona w dostępnych kilometrach (ASK) spadła o 65,3 proc., a współczynnik wypełniania miejsc zmalał o 24 punktów procentowych i wyniósł 58 proc. Popyt na loty krajowe w 2021 roku spadł o 28,2 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Dostępność miejsc skurczyła się o 19,2 proc., a współczynnik zajętości foteli spadł o 9,3 pkt. proc. do 74,3 proc.
Całkowity ruch w grudniu 2021 roku był o 45,1 proc. niższy niż w tym samym miesiącu w 2019 roku, co oznacza poprawę w porównaniu ze spadkiem o 47 proc. w listopadzie, ponieważ miesięczny popyt nadal się poprawiał, pomimo obaw spowodowanych nowym wariantem koronawiruwsa – omikronem. Pojemność spadła o 37,6 proc., współczynnik wypełniania miejsc samolotu przez pasażerów o 9,8 punktu procentowego do 72,3 proc.
Wpływ omikrona
Ograniczenia podróży, wprowadzone po pojawieniu się wariantu omikron, spowolniły ożywienie międzynarodowego popytu o około dwa tygodnie w grudniu. Popyt międzynarodowy odradza się w tempie około czterech punktów procentowych miesięcznie. Bez nowego wariantu spodziewano się, że popyt na podróże międzynarodowe w grudniu poprawi się do około 56,5 proc. poniżej poziomów z 2019 roku. Zamiast tego wolumeny wzrosły nieznacznie do 58,4 proc. poniżej 2019 roku z 60,5 proc. mniej w listopadzie.
Od listopada nastąpiło pogorszenie sprzedaży biletów na przyszłe podróże krajowe i zagraniczne. Sprzedaż biletów na podróż w dowolnym momencie w przyszłości była na poziomie 45 proc. z 2019 roku w pierwszej połowie stycznia – pogorszenie w porównaniu z 50 proc. w grudniu i 56 proc. w listopadzie. Sugeruje to, że tradycyjnie mniej pracowity okres w branży lotniczej styczeń-luty będzie słabszy niż w przypadku nie pojawienia się omikrona.
– Ogólne zapotrzebowanie na podróże wzrosło w 2021 roku. Tendencja ta utrzymywała się w grudniu, pomimo ograniczeń w podróżowaniu przez omikrona. To wiele mówi o sile zaufania pasażerów i chęci podróżowania. Wyzwaniem na 2022 r. jest wzmocnienie tego zaufania poprzez normalizację podróży. Podczas gdy podróże międzynarodowe w wielu częściach świata są dalekie od normalności, dynamika jest we właściwym kierunku. W zeszłym tygodniu Francja i Szwajcaria ogłosiły znaczne złagodzenie środków. Wielka Brytania usunęła wszystkie wymagania dotyczące testów dla zaszczepionych podróżnych. Mamy nadzieję, że inne kraje pójdą w ich ślady, szczególnie w Azji, gdzie kilka kluczowych rynków pozostaje w wirtualnej izolacji – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Międzynarodowe przewozy pasażerskie
Europa
Przewoźnicy europejscy odnotowali spadek ruchu o 67,6 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem. Przepustowość spadła o 57,4 proc., a współczynnik obłożenia spadł o 20,6 punktu procentowego do 65 proc. W grudniu ruch spadł o 41,5 proc. w porównaniu z grudniem 2019 roku, co oznacza poprawę w porównaniu z 43,5 proc. spadkiem rok do roku w listopadzie.
Ameryka Północna
Całoroczny ruch linii lotniczych z Ameryki Północnej spadł o 65,6 proc. w porównaniu z 2019 roku. Przepustowość spadła o 52 proc., a współczynnik obciążenia spadł o 23,8 punktu procentowego do 60,2 proc. Grudniowy popyt spadł o 41,7 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem rok temu, co oznacza wzrost ponad 44,6 proc. spadku w listopadzie.
Ameryka Południowa
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały spadek ruchu o 66,9 proc. przez cały rok w porównaniu z 2019 roku. Przepustowość spadła o 62,2 proc., a współczynnik obciążenia spadł o 10,2 punktu procentowego do 72,6 proc., najwyższego wśród regionów. Ruch spadł o 40,4 proc. w grudniu w porównaniu do grudnia 2019 roku, znacznie poprawiając spadek o 47,3 proc. w listopadzie.
Azja i Pacyfik
Całoroczny ruch międzynarodowy linii lotniczych z regionu Azji i Pacyfiku był niższy o 93,2 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 roku, co było najgłębszym spadkiem w każdym regionie. W grudniu był niższy o 87,5 proc. To nieco lepiej niż 89,8 proc. na minusie w listopadzie. Wydajność całoroczna spadła o 84,9 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Współczynnik obciążenia spadł o 44,3 punktu procentowego do 36,5 proc.
Bliski Wschód
Roczna liczba pasażerów linii lotniczych z Bliskiego Wschodu w 2021 roku była o 71,6 proc. niższa niż w 2019 roku. Roczna przepustowość spadła o 57,7 proc., a współczynnik obciążenia spadł o 25,1 punktu procentowego do 51,1 proc. Ruch w grudniu spadł o 51,2 proc. w porównaniu z grudniem 2019 roku, co stanowi solidny wzrost w porównaniu z 54,3 proc. spadkiem w listopadzie. Afryka
Ruch międzynarodowy afrykańskich linii lotniczych spadł w zeszłym roku o 65,2 proc. w porównaniu z 2019 roku, co było najlepszym wynikiem wśród regionów. Pojemność spadła o 56,7 proc., a współczynnik obciążenia spadł o 14,1 punktu procentowego do 57,3 proc. Popyt w grudniu był o 60,5 proc. niższy niż w poprzednim roku, co oznacza spadek w porównaniu z listopadowym spadkiem o 56,5 proc., spowodowanym wpływem rządowych ograniczeń podróży w odpowiedzi na pojawienie się wariantu omikrona. Ruch krajowy
Krajowy ruch na lotów pasażerskich Chinach spadł o 24,4 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem. W grudniu spadł o 39,6 proc. w porównaniu z grudniem 2019 roku, co stanowiło poprawę w porównaniu ze spadkiem o 50,9 proc. w listopadzie. Zmiana współczynnika wypełnienia miejsc w samolocie w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku zmniejszyła się o 14,4 proc. W samolotach zajętych było 70,2 proc. foteli.
Ruch krajowy w Rosji wzrósł o 24,2 proc. w ciągu całego roku i 23,2 proc. w grudniu, co stanowi przyspieszenie w stosunku do wzrostu o 17,5 proc. w listopadzie. Rosja była jedynym rynkiem, na którym odnotowano wzrost mierzony w pasażerokilometrach (RPK) w 2021 roku w porównaniu do przedpandemiczengo 2019 roku. Współczynnik wypełnienia miejsc w samolocie w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r uległa zmniejszeniu o 3,4 proc. Zajętych było 86,5 proc. miejsc.
Wskaźnik pasażerokilometrów na lotach krajowych w Stanach Zjednoczonych spadł o 23,8 proc. w porównaniu do 2019 roku. Dostępność miejsc również zmalała. Zmniejszyła się o 16,7 proc. Współczynnik wypełnienia miejsc w samolocie w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku uległa zmniejszeniu o 7,3 proc. W samolotach zajętych było 78 proc. miejsc.
IATA apeluje do rządów
Dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych apeluje do rządów poszczególnych krajów, aby w rozpoczętym 2022 roku nie stawiać barier w postaci zakazów lotów, wprowadzania kwarantann czy dodatkowych testów, jeśli rządzący chcą, aby branża zaczęła odradzać się w szybszym tempie i wróciła do czasów sprzed pandemii.
– Ponieważ COVID-19 nadal ewoluuje od stadium pandemii do stadium endemicznego, nadszedł czas, aby rządy rozwinęły swoje reakcje z dala od ograniczeń podróży, które wielokrotnie okazywały się nieskuteczne w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się choroby, ale które powodują ogromne szkody na życie i gospodarkę. Noworoczną rezolucją dla rządów powinno być skupienie się na budowaniu odporności ludności i zaprzestanie stawiania barier w podróżowaniu na drodze do powrotu do normalności – zaapelował do rządzących Willie Walsh.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.