Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ogłosiło, że w listopadzie utrzymane było ożywienie podróży lotniczych. Pojawienie się nowego wariantu koronawirusa – omikronu spowodowało zmniejszenie się wyników przewozowych linii lotniczych z całego świata. Popyt na loty międzynarodowe utrzymał trend wzrostowy, ponieważ coraz więcej państw otworzyło swoje granice. Jednakże osłabły loty krajowe, głównie z powodu zaostrzonych ograniczeń w podróżowaniu wprowadzonych w Chinach.
Ponieważ porównania między miesięcznymi wynikami w 2021 i 2020 roku są zniekształcone przez wpływ pandemii COVID-19, to ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą listopada 2019 roku, który przebiegał zgodnie z zaplanowanym wzrostem popytu.
– Ożywienie ruchu lotniczego trwało nadal w listopadzie. Niestety, rządy przesadnie zareagowały na pojawienie się wariantu omikrona pod koniec miesiąca i uciekły się do wypróbowanych i nieudanych metod zamykania granic, nadmiernych obowiązkowych testów i kwarantann, aby spowolnić rozprzestrzenianie się go. Nic dziwnego, że sprzedaż biletów na loty międzynarodowe dokonane w grudniu i na początku stycznia gwałtownie spadła w porównaniu z 2019 roku, co oznacza trudniejszy pierwszy kwartał niż oczekiwano. Jeśli doświadczenie z ostatnich 22 miesięcy cokolwiek pokazuje, to jest to, że istnieje niewielka lub żadna korelacja między wprowadzeniem ograniczeń w podróżowaniu a zapobieganiem przenoszeniu się wirusa. A te środki bardzo utrudniają życie. Jeśli najlepszym nauczycielem jest doświadczenie, miejmy nadzieję, że rządy będą zwracać większą na to większą uwagę w Nowym Roku – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Popyt na loty krajowe spadł
Całkowity popyt na podróże lotnicze w listopadzie 2021 roku mierzony w pasażerokilometrach (ang. RPK - Revenue Passenger Kilometers) spadł o 47 proc. w porównaniu z listopadem 2019 roku. Oznacza to wzrost w porównaniu z październikowym spadkiem, który wyniósł o 1,9 punktu procentowego więcej w stosunku października 2019 roku.
Krajowe podróże lotnicze uległy nieznacznemu pogorszeniu w listopadzie po dwóch z rzędu miesiącach ze wzrostami. Krajowe RPK spadł o 24,9 proc. w porównaniu z 2019 roku w porównaniu z 21,3 proc. spadkiem w październiku. Przede wszystkim było to spowodowane Chinami, gdzie ruch spadł o 50,9 proc. w porównaniu do 2019 roku, po tym, jak kilka miast wprowadziło surowsze ograniczenia w podróżowaniu, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się omikrona. Popyt na międzynarodowe podróże pasażerskie w listopadzie był o 60,5 proc. niższy niż w listopadzie 2019 roku, dodatkowo jest to wzrost o 4,6 punktu procentowego w stosunku do wcześniejszego miesiąca.
Międzynarodowe rynki pasażerskie
Europa - Ruch na lotach europejskich wykonywanych zmniejszył się o 43,7 proc. w porównaniu z listopadem 2019 r. Była to poprawa w stosunku do spadku o 49,4 proc., który był odnotowany październiku. Przepustowość spadła o 36,3 proc., a wskaźnik wykorzystania miejsc spadł o 9,7 punktu procentowego do 74,3 proc.
Ameryka Północna - przewoźnicy z tego regionu odnotowali w listopadzie spadek ruchu wynoszący 44,8 proc. z okresem 2019 r. Jest to lepszy wynik niż w październiku, kiedy zanotowano spadek aż o 56,7 proc. Przepustowość spadła o 35,6 proc., a współczynnik wypełnienia foteli spadł o 11,6 punktów procentowych do wartości 69,6 proc.
Azja-Pacyfik - Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały spadek ruchu międzynarodowego w listopadzie o 89,5 proc. w porównaniu do listopada 2019 roku. Była to nieznaczna poprawa w porównaniu do spadku z października, kiedy zanotowano zmniejszenie się ruchu aż o 92 proc. Przepustowość spadła o 80 proc., a współczynnik obłożenia spadł o 37,8 punktów procentowych do 42,2 proc. Jest to również najniższy wynik spośród wszystkich regionów świata.
Bliski Wschód – Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu odnotowali spadek popytu o 54,4 proc. w listopadzie ubiegłego roku w porównaniu z listopadem 2019 roku. Był to mniejszy spadek niż w październiku, kiedy zmniejszenie ruchu wyniosło aż 60,9 proc. w stosunku do roku przed pandemicznego. Przepustowość spadła o 45,5 proc., a współczynnik zajętych miejsc spadł o 11,9 punktów procentowych do poziomu 61,3 proc.
Ameryka Łacińska – Linie lotnicze świadczące usługi na kontynencie południowoamerykańskim zanotowały w listopadzie spadek ruchu pasażerskiego o 47,2 proc. w stosunku do tego samego miesiąca w 2019 roku. Był to jednak wzrost o 7,4 punktu procentowego, jeśli porówna się ze sobą listopad z październikiem ubiegłego roku. Dostępna przepustowość spadła o 46,6 proc, a wskaźnik wypełnienia miejsc spadł o 0,9 punktu procentowego i osiągnął wynik 81,3 proc. Jest to największy wynik pośród wszystkich regionów przez 14 kolejnych miesięcy. Afryka – Ruch pasażerski spadł o 56,8 proc. w porównaniu do dwóch lat wstecz. Był mniejszy niż spadek zanotowany w październiku ubiegłego roku. Przepustowość na lotach afrykańskich spadła o 49,6 proc. Wskaźnik zajętości miejsc również zanotował spadek, który wyniósł 10,1 punktów procentowych. Zajętych było zaledwie 60,3 proc wszystkich zaoferowanych miejsc.
Wyniki ruchu krajowego
Loty krajowe w porównaniu do lotów międzynarodowych wyniosły 54,2 proc. Popyt mierzony w pasażerokilometrach spadł o 24,9 proc. Ogólna przepustowość miejsc spadła o 18, 3 proc.
Ruch krajowy w Australii osiągnął wartość 0,8 proc. wszytkach światowych przewozów lotniczych. RPK zanotowało największy spadek pośród krajowych rynków, zmniejszył się aż o 71,6 proc. Tłumaczone jest to ponownym zamykaniem granic stanów tworzących Australię.
Ruch krajowy w USA spadł o zaledwie 6,0 proc. w porównaniu z listopadem 2019 roku. Poprawił się w stosunku do października, kiedy zaobserwowano spadek o 11,1 proc. Duży ruch pasażerskim spowodowany Świętem Dziękczynienia miał wpływ na zwiększone wyniki przewozów wewnątrz Stanów Zjednoczonych.
W Chińskiej Republice Ludowej liczba pasażerokilometrów zmniejszyła się o więcej niż połowę, dokładnie o 50,9 proc. Dostępność zaoferowanych miejsc spadła o 33,2 proc. Wskaźnik wypełnienia miejsc na lotach wewnątrz Państwa Środka zmniejszył się o 22,1 punktów procentowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.