fot. WikipediaNajwięcej pasażerów lata na świcie American Airlines.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) ogłosiło statystyki dotyczące wyników rynku lotniczego w 2017 roku. Światowa roczna liczba pasażerów przekroczyła po raz pierwszy cztery miliardy, czemu sprzyjała ogólna poprawa globalnych warunków gospodarczych i niższe średnie ceny biletów lotniczych.
Jednocześnie linie lotnicze połączyły rekordową liczbę miast na całym świecie, ponad dwukrotnie więcej niż w 1995 roku. Takie wzrosty usług bezpośrednich poprawiają efektywność branży, obniżając koszty i oszczędzając czas zarówno podróżujących, jak i spedytorów. W całym systemie linie lotnicze przewoziły 4,1 miliarda pasażerów w ramach regularnych usług, co stanowi wzrost o 7,3% w stosunku do 2016 r.
– W 2000 roku przeciętny mieszkaniec świata leciał raz na czterdzieści trzy miesiące. W 2017 roku liczba ta przypadała raz na dwadzieścia dwa miesiące. Latanie nigdy nie było bardziej dostępne. A to wyzwala chęć w ludziach odkrywania nowych miejsc do pracy, wypoczynku i edukacji. Lotnictwo to biznes wolności – powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny I dyrektor generalny IATA.
Najlepsze piątki zestawień
Linie lotnicze w rejonie Azji i Pacyfiku ponownie obsłużyły największą liczbę pasażerów. Rankingi regionalne (oparte na całkowitej liczbie pasażerów przewożonych w ramach regularnych usług przez linie lotnicze zarejestrowane w tym regionie) to:
1. Azja-Pacyfik 36,3% udziału w rynku (1,5 mld pasażerów, co stanowi wzrost o 10,6% w porównaniu z pasażerami regionu w 2016 r.) 2. Europa - 26,3% udziału w rynku (1,1 mld pasażerów, wzrost o 8,2% w stosunku do 2016 r.) 3. Ameryka Północna 23% udział w rynku (941,8 mln, wzrost o 3,2% w stosunku do 2016 r.) 4. Ameryka Łacińska 7% udział w rynku (286,1 mln, wzrost o 4,1% w stosunku do 2016 r.) 5. Bliski Wschód 5,3% udziału w rynku (216,1 mln, wzrost o 4,6% w stosunku do 2016 r.) 6. Afryka 2,2% udziału w rynku (88,5 mln, wzrost o 6,6% w stosunku do 2016 r.).
Pięć najlepszych linii lotniczych w rankingu według łącznych zaplanowanych pasażerskich wylatanych kilometrów to:
1. American Airlines (324 miliony) 2. Linie Delta Air (316,3 miliona) 3. United Airlines (311 milionów) 4. Linia lotnicza Emirates (289 milionów) 5. Southwest Airlines (207,7 miliona)
Pięć największych międzynarodowych połączń lotniczych ponownie w tym roku znalazło się w regionie Azji i Pacyfiku,:
1. Hong Kong-Taipei Taoyuan (5,4 miliona, wzrost o 1,8% od 2016 r.) 2. Dżakarta Soekarno-Hatta-Singapur (3,3 mln, wzrost o 0,8% od 2016 r.) 3. Bangkok Suvarnabhumi-Hongkong (3,1 mln, wzrost o 3,5% od 2016 r.) 4. Kuala Lumpur-Singapur (2,8 mln, spadek 0,3% od 2016 r.) 5. Hong Kong-Seoul Incheon (2,7 mln, spadek o 2,2% od 2016 r.)
Pięć najlepszych krajowych połączeń również znalazło się w regionie Azji i Pacyfiku:
1. Jeju-Seul Gimpo (13,5 mln, wzrost o 14,8% w stosunku do 2016 r.) 2. Melbourne Tullamarine-Sydney (7,8 mln, wzrost o 0,4% od 2016 r.) 3. Fukuoka-Tokio Haneda (7,6 mln, wzrost o 6,1% od 2016 r.) 4. Sapporo-Tokio Haneda (7,4 miliona, wzrost o 4,6% od 2016) 5. Beijing Capital-Shanghai Hongqiao (6,4 mln, wzrost o 1,9% od 2016 r.)
Jednym z ciekawszych statystyk zawartych w raporcie WATS jest ranking ruchu pasażerskiego według narodowości – dla podróży międzynarodowych i krajowych. (Obywatelstwo odnosi się do obywatelstwa pasażera a nie do kraju zamieszkania).
1. Stany Zjednoczone Ameryki (632 miliony, co stanowi 18,6% wszystkich pasażerów) 2. Chińska Republika Ludowa (555 milionów lub 16,3% wszystkich pasażerów) 3. Indie (161,5 miliona lub 4,7% wszystkich pasażerów) 4. Zjednoczone Królestwo (147 milionów lub 4,3% wszystkich pasażerów) 5. Niemcy (114,4 mln lub 3,4% wszystkich pasażerów)
Coraz więcej frachtu w powietrzu
Na całym świecie rynki cargo wykazały wzrost o 9,9% w zakresie tonokilometrów frachtu i poczty (FTK). Spadek ten przekroczył wzrost wydajności o 5,3%, zwiększając współczynnik załadunku towarów o 2,1%.
Pięć największych linii lotniczych, które zostały uszeregowane według planowych tonokilometrów, to:
1. Federal Express (16,9 miliarda) 2. Emiraty (12,7 miliarda) 3. United Parcel Service (11,9 miliarda) 4. Qatar Airways (11 miliardów) 5. Cathay Pacific Airways (10,8 miliarda)
Alianse lotnicze
Star Alliance utrzymało pozycję największej grupy linii lotniczych w 2017 roku z 22% całkowitego zaplanowanego ruchu (w RPK – liczbie pasażerokilometrów). Następne były: SkyTeam (19%) i Oneworld (16%).
Te informacje są zawarte w niedawno wydanej 62. edycji World Air Transport Statistics (WATS), roczniku wyników branży lotniczej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.