Rok 2023 przyniósł znaczącą odbudowę ruchu lotniczego na świecie, przybliżając branżę lotniczą do momentu przekroczenia liczby pasażerów z 2019 roku, czyli sprzed wybuchu pandemii koronawirusa, wynika z danych opublikowanych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Ogółem w minionym roku ruch lotniczy mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł o 36,9 proc. względem 2022 roku, osiągając poziom 94,1 proc. sprzed pandemii. W samym grudniu ruch lotniczy zanotował 25,3 proc. wzrost, osiągając poziom 97,5 proc. ruchu sprzed pandemii. W całym czwartym kwartale poprawa była jeszcze bardziej znacząca, gdyż udało się osiągnąć poziom 98,2 proc. ruchu z 2019 r.
Ruch krajowy już się odbudował
W 2023 r. ruch lotniczy na trasach międzynarodowych wzrósł o 41,6 proc. rok do roku osiągając poziom 88,6 proc. ruchu sprzed pandemii koronawirusa. Ruch lotniczy na trasach krajowych wzrósł w ubiegłym roku o 30,4 proc. w porównaniu do roku poprzedzającego, przewyższając o 3,9 proc. poziom ruchu lotniczego na trasach krajowych sprzed pandemii. Liderem wzrostu tego segmentu rynku były Chiny, gdzie zanotowano 138,8 proc. lepsze wyniki przewozowe niż w 2022 r. Obecnie krajowy ruch lotniczy w Państwie Środka jest o 7,1 proc. wyższy niż w 2019 r.
Air cargo demand surged 10.8% in December, closing 2023 near 2022 levels.
Although full year demand was shy of pre-COVID levels by 3.6%, the strengthening in Q4 is a sign that markets are stabilizing towards more normal demand patterns.
Linie lotnicze z Europy odnotowały w minionym roku 22 proc. wzrost ruchu lotniczego na trasach międzynarodowych w porównaniu z 2022 r. Oferowanie wzrosło o 17,5 proc., a średni współczynnik wypełnienia samolotów poprawił się o 3,1 proc. do średniego poziomu wypełnienia na poziomie 83,8 proc. W samym grudniu 2023 ruch lotniczy w Europe wzrósł 13,6 proc. rdr. Po raz pierwszy od czasów pandemii grudniowy ruch lotniczy był wyższy niż w 2019 r., zauważa IATA.
W całym 2023 r. największe tempo wzrostów utrzymywał Region Azji-Pacyfiku. Tamtejsi przewoźnicy poprawili wynik z 2022 o 126,1 proc. Oferowanie w regionie wzrosło o 101,8 proc., a średni współczynnik wypełnienie poprawił się o 9 proc., dobijając do poziomu 83,1 proc.
IATA apeluje o przyspieszenie produkcji SAF
- Silna ścieżka odbudowy po pandemii była kontynuowana także w 2023 r. Poziom ruchu lotniczego w grudniu był zaledwie o 2,5 proc. poniżej poziomu z 2019 r. z z dobrymi wynikami w czwartym kwartale, zbliżającymi linie do normalnych schematów wzrostu w 2024 r., powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Szef Zrzeszenia wystosował jednocześnie apel do rządów świata o podjęcie działań w kierunku produkcji odnawialnych paliw lotniczych (SAF).
- Nasz wysiłek w kierunku zapewnienia światu jeszcze silniejszej łączności niż wcześniej nie może odbywać się kosztem naszego środowiska naturalnego. By przyspieszyć zmianę rządy i dostawcy paliw muszą się bardziej zaangażować. W 2023 r, odnotowaliśmy znaczące zwiększenie konsumpcji odnawialnych paliw lotniczych, ale SAF wciąż stanowią jedynie 3 proc. łącznej produkcji paliw odnawialnych na świecie. To jest nie do zaakceptowania,” stwierdził Walsh.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.