Podmioty działające w branży lotniczej odgrywają kluczową rolę w momencie wystąpienia klęsk żywiołowych lub kryzysów humanitarnych, przypomina Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) podczas odbywającego się w Stambule Światowego Sympozjum Cargo.
– Gdy pojawia się kryzys, na miejscu jest lotnictwo. Skomunikowanie jest niezbędne w dostarczaniu ratowników i pomocy tam, gdzie są niezbędni. Nie inaczej było w przypadku odpowiedzi na niedane trzęsienie ziemi w Południowej Turcji i Syrii. W bezpośrednim następstwie trzęsienia ziemi, linie lotnicze pomagały ratować życie i dzięki dostawom kluczowego cargo linie lotnicze w dalszym ciągu pomagają przyspieszać odbudowę – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA podczas Światowego Sympozjum Cargo odbywającego się w Turcji.
Pomoc z ponad 90 krajów świata, w tym z Polski
Podczas gdy w przypadku trzęsienia ziemi w Turcji trudno przedstawić wszechstronne zestawienie pomocy dostarczonej dzięki lotnictwu, przegląd danych pochodzących od 29 przewoźników obsługujących tamtejszy rynek daje wgląd w olbrzymi zakres udzielonego wsparcia. Linie te dostarczyły łącznie 3,5 tys. ton pomocy napływającej z 90 krajów świata obsługując ponad 350 lotów repatriacyjnych oraz dowożących pomoc do obszarów dotkniętych żywiołem oraz oferując transport ponad 130 tys. ratowników z całego świata. Dostarczone środki pierwszej pomocy obejmowały kurtki zimowe, kołdry, artykuły higieniczne, żywność, sprzęt ratowników medycznych, generatory prądotwórcze, namioty, urządzenie dystrybuujące wodę, latarki, śpiwory, artykuły medyczne i wiele innych, wylicza IATA.
Wśród ratowników spieszących z pomocą dotkniętej trzęsieniami ziemi Turcji byli
strażacy z Polski. Ciężka Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza HUSAR tj. 76 strażaków Państwowej Straży Pożarnej z ośmioma psami z Łodzi, Krakowa, Warszawy i Gdańska została przetransportowana w rejon klęski żywiołowej na pokładzie boeinga 787 Polskich Linii Lotniczych LOT.
Airlink
Jako przykład odpowiedzi branży lotniczej na kryzys,
IATA wskazuje działanie organizacji non-profit Airlink, koordynującej zasoby przekazane przez linie lotnicze w momencie kryzysów humanitarnych. Działając wspólnie z własną organizacją NGO oraz liniami lotniczymi, Airlink odpowiadał za koordynację transportu 1 tys. ton środków pomocy do obszaru dotkniętego kryzysem.
IATA zwraca uwagę, że odporność miast i infrastruktury stanowią kluczowy komponent założeń Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) zawartych w dokumencie Sustainable Development Goals, szczególnie w artykułach 9 i 11. Założenia te były poddane próbie w sytuacjach kryzysowych, kiedy transport lotniczy pełnił zarówno rolę niezbędnego komponentu infrastruktury, jak i kluczowego kanału łączności.
– Każdego dnia linie lotnicze dokonują gigantycznego pozytywnego wkładu na rzecz ludzkości poprzez łączenie ze sobą ludzi, zbliżanie kultur, przedsiębiorstw i gospodarek. To wszystko napędza wzrost gospodarczy oraz rozwój społeczny. Kiedy uderzają klęski żywiołowe i humanitarne, te więzy stają się jeszcze bardziej znaczące. Każda osoba pracująca w branży lotniczej może być dumna z powodu niezbędnych środków, kluczowego profesjonalnego zaangażowania i nadziei, które samoloty przenoszą na obszary dotknięte kryzysem. Mając to na uwadze, zachęcamy wszystkie zaangażowane osoby by dołączyły do nas w staraniach by lotnictwo mogło odgrywać tę rolę stając się jeszcze bardziej bezpieczne, pewne, niezawodne i zrównoważone – zaapelował Walsh.
“Przynosimy nadzieję, ratunek i pomoc”
– Linie lotnicze pokazały niebywałą wrażliwość na krzywdę i solidarność dostarczając niezbędne środki oraz pomoc do poszkodowanych społeczności na całym świecie. W czasie kryzysów przynosimy nadzieję, ratunek i pomoc, dążąc do tego by wspólnie odbudowywać życia. Jestem dumny, iż jestem częścią branży niosącej takie zmiany na lepsze – podsumował szef IATA.