Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące światowego rynku przewozów ładunków drogą lotniczą, które wykazały wolniejszy wzrost w listopadzie 2021 roku. Zakłócenia w łańcuchu dostaw i ograniczenia przepustowości wpłynęły na popyt, mimo że warunki gospodarcze pozostawały dla sektora korzystne.
Ponieważ porównania między miesięcznymi wynikami w 2021 i 2020 roku są zniekształcone przez wpływ pandemii COVID-19, to ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą listopada 2019 roku, który przebiegał zgodnie z zaplanowanym wzrostem popytu.
Globalny popyt przewozu frachtu mierzony w tonokilometrach (ang. Cargo Tonne Kilometres) wzrósł o 3,7 proc. w porównaniu do listopada 2019 roku, a o 4,2 proc. w przypadku operacji międzynarodowych. To znacznie mniej niż wzrost o 8,2 proc., który odnotowano w październiku 2021 roku (dwa proc. w przypadku operacji międzynarodowych) oraz w poprzednich miesiącach. Pojemność była o 7,6 proc. niższa niż w listopadzie 2019 roku, w tym o 7,9 proc. mniej w przypadku operacji międzynarodowych. Te wyniki są niezmienione od października ubiegłego roku. Wydajność przewozów pozostaje ograniczona z powodu wąskich gardeł w kluczowych węzłach.
Wysoka sprzedaż internetowa w USA i Chinach
Warunki gospodarcze nadal są pomocne dla wzrostu ilości przewożonych ładunków lotniczych, jednak zakłócenia w łańcuchu dostaw spowalniają wzrost. Należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Niedobory siły roboczej, częściowo spowodowane kwarantanną pracowników, niewystarczającą powierzchnią magazynową na niektórych lotniskach i zaległościami w przetwarzaniu zamówień spowodowały zakłócenia w łańcuchu dostaw. Kilka kluczowych portów lotniczych, w tym nowojorski JFK, Los Angeles i Amsterdam-Schiphol, zgłosiło zatłoczenia w obsłudze operacji cargo.
Sprzedaż detaliczna w Stanach Zjednoczonych i Chinach utrzymuje się na wysokim poziomie. W USA o 23,5 proc. wyższa niż w listopadzie 2019 roku. W Chinach sprzedaż internetowa z okazji Dnia Singla była o 60,8 proc. wyższa niż w 2019 roku. Światowy handel towarami wzrósł w październiku o 4,6 proc. (dane z ostatniego miesiąca), w porównaniu do poziomu sprzed kryzysu, co jest najlepszym tempem wzrostu od czerwca. Światowa produkcja przemysłowa wzrosła w tym samym okresie o 2,9 proc.
Wskaźnik zapasów sprzedaży pozostaje na niskim poziomie. Jest to korzystne dla ładunków lotniczych, ponieważ producenci zwracają się ku transportowi lotniczemu, aby szybko zaspokoić popyt. Ostatni wzrost liczby przypadków COVID-19 z powodu pojawienia się nowego wariantu koronawirusa – omikronu – w wielu rozwiniętych gospodarkach stworzył duży popyt na przesyłki środków ochrony indywidualnej (ŚOI), które są zwykle przewożone drogą powietrzną. Listopadowy globalny wskaźnik PMI (ang. Supplier Time Purchasing Managers Index) wyniósł 36,4. O ile wartości poniżej 50 są z reguły korzystne dla ładunków lotniczych, to w obecnych warunkach wskazuje to na wydłużenie czasu dostaw z powodu wąskich gardeł w portach, gdzie przeładowywane są samoloty towarowe.
Wezwanie IATA
– Wzrost przewozów lotniczych zmniejszył się o połowę w listopadzie w porównaniu z październikiem, z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Wszystkie wskaźniki ekonomiczne wskazywały na utrzymujący się silny popyt, ale presja niedoboru siły roboczej i ograniczenia w systemie logistycznym nieoczekiwanie spowodowały utratę możliwości wzrostu. Na przykład, producenci nie byli w stanie dostarczyć niezbędnych towarów tam, gdzie były potrzebne, w tym ŚOI. Rządy muszą działać szybko, aby zmniejszyć presję na globalne łańcuchy dostaw, zanim trwale osłabią one kształt ożywienia gospodarczego po COVID-19 – powiedział podsumowując wyniki, Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Aby złagodzić zakłócenia łańcucha dostaw w branży ładunków lotniczych, IATA wzywa rządy do:
sprawienia, że załogi lotniczych nie są będą obejmowane różnymi restrykcjami i ograniczeniami, gdyż powoduje to zastój w przelotach i szybkim dostarczaniu towarów,
wdrożenie zobowiązań podjętych przez rządy na konferencji Międzynarodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w sprawie COVID-19 w celu przywrócenia łączności międzynarodowej, w tym w przypadku podróży pasażerskich. Zwiększy to istotną pojemność ładunkową z przestrzenią „brzuszną”,
zapewnienie zachęt przez rządzących dla bezrobotnych, aby zaradzić braku pracowników,
wsparcie tworzenia Grupy Działania Światowej Organizacji Zdrowia i Międzynarodowej Organizacji Pracy w celu zapewnienia swobody przemieszczania się pracownikom transportu międzynarodowego.
Wyniki z regionów
Europa – przewoźnicy europejscy odnotowali 0,3 proc. wzrost wolumenu ładunków międzynarodowych w listopadzie 2021 roku w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku, ale był to znaczący spadek w porównaniu z październikiem 2021 roku (o 7,1 proc.). Europejskie linie lotnicze przewożące cargo odczuły zatory łańcucha dostaw i wprowadzane lokalnie ograniczenia. Przepustowość międzynarodowa spadła o 9,9 proc. w listopadzie 2021 roku w porównaniu do poziomu sprzed kryzysu, a przepustowość na kluczowym kierunku Europa-Azja spadła o 7,3 proc. w tym samym okresie.
Ameryka Północna– przewoźnicy odnotowali 11,4 proc. wzrost wolumenu przewiezionego frachtu międzynarodowego w listopadzie 2021 roku w porównaniu z listopadem 2019 roku. Było to znacznie poniżej wyników z października (mniej aż o 20,3 proc.). Przeciążenie dostaw w kilku kluczowych amerykańskich portach towarowych wpłynęło na wzrost. Przepustowość międzynarodowa spadła o 0,1 proc. w porównaniu do listopada 2019 roku.
Azja i Pacyfik – linie lotnicze przewożące cargo w odnotowały wzrost międzynarodowych przewozów lotniczych o 5,2 proc. w listopadzie 2021 roku w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku. Było to tylko nieznacznie poniżej wzrostu o 5,9 proc. z poprzedniego miesiąca. Przepustowość międzynarodowa w regionie nieznacznie spadła w listopadzie. Zmniejszyła się o 9,5 proc. w porównaniu z 2019 roku.
Bliski Wschód - w listopadzie 2021 roku przewoźnicy w tym regionie odnotowali 3,4 proc. wzrost ilości obsłużonych towarów międzynarodowych, co oznacza spadek wydajności w porównaniu z poprzednim miesiącem o 9,7 proc. Było to spowodowane pogorszeniem się ruchu na kilku kluczowych trasach, takich jak Bliski Wschód-Azja i Bliski Wschód-Ameryka Północna. Przepustowość międzynarodowa spadła o 9,7 proc. w porównaniu do listopada 2019 roku, co stanowi niewielki spadek w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wtedy zanotowano zmniejszenie o 8,4 proc.
Ameryka Łacińska – linie towarowe i tradycyjne, które przewoziły przesyłki odnotowały w listopadzie spadek o 13,6 proc. w porównaniu z okresem 2019 roku. Był to najsłabszy wynik ze wszystkich regionów i znaczne pogorszenie w stosunku do poprzedniego miesiąca, bowiem aż o 5,6 proc. Przepustowość w listopadzie spadła o 20,1 proc. w porównaniu do poziomu sprzed kryzysu spowodowanego pandemią.
Afryka - linie lotnicze odnotowały w listopadzie wzrost międzynarodowych przewozów ładunków o 0,8 proc., co stanowi znaczne pogorszenie w porównaniu z poprzednim miesiącem, gdzie zanotowano rekordowy w ostatnim czasie wzrost o 9,8 proc. Przepustowość międzynarodowa była o 5,2 proc. niższa niż w 2019 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.