Aviadvigatel PD-14, nowy rosyjski silnik turbowentylatorowy przeznaczony dla samolotu pasażerskiego MC-21, został uznany za zgodny z normami emisji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Według informacji producenta United Engine Corporation (ODK), samoloty wyposażone w te silniki będą mogły wykonywać loty międzynarodowe.
Silnik działa zgodnie z najnowszymi normami emisji określonymi przez ICAO w styczniu 2020 r. Kompatybilność została przetestowana eksperymentalnie przez specjalistów z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Zurychu. Uczelnia wspierała prace pomiarowe, a szwajcarski federalny urząd lotnictwa cywilnego wydał certyfikat zgodności.
Jak zachwala sam producent PD-14 jest silnikiem przyszłościowym i będzie także działał zgodnie z jeszcze nowszymi, ostrzejszymi normami emisji, które ICAO zamierza wprowadzić w 2023 r., ponieważ ma ponad 80 proc. rezerwę w kryterium emisji dymu i cząstek stałych.
Aviadvigatel PD-14 (wcześniej znany jako PS-14) to turbowentylator silnik opracowywany przez firmę Aviadvigatel do napędzania nowego samolotu Irkut MC-21. W grudniu 2009 r. PD-14 został opracowany tak, aby był o 15 proc. wydajniejszy i oszczędniejszy od swojego poprzednika PS-90A2, który miał być zainstalowany na MS-21 i Iljuszynie Ił-276. Silniki PD-14 posiadają ciąg do 31000 lbf, a ich średnica mierzy 190 cm.
Więcej na temat tych silników oraz MC-21 w naszym artykule "
Irkut: MC-21 z rosyjskimi silnikami PD-14 wykonał pierwszy lot (Zdjęcia)".