Skandynawski przewoźnik wszedł w 2022 rok w dobrej sytuacji finansowej i przedwcześnie zakończył gwarantowaną przez rząd linię kredytową. Kredyt w wysokości 120 mln dolarów linie z Wyspy Gejzerów otrzymały we wrześniu 2020 roku, z czego 90 proc. jest gwarantowane przez rząd Islandii. Icelandair zakończył dwuletnią umowę na siedem miesięcy przed datą wypłaty ostatniej transzy.
Flagowe linie lotnicze z Isladnii formalnie zakończyły gwarantowaną przez rząd linię kredytową. Stało się to 17 miesięcy po jej otwarciu. Podobnie jak wiele linii lotniczych podczas pandemii COVID-19, Icelandair otworzył linię kredytową wspieraną przez rząd, aby poradzić sobie z kryzysem w branży. Jednak dzięki silnej pozycji finansowej na przełomie roku Icelandair był w stanie zamknąć swój kredyt na siedem miesięcy przed końcem umowy o wypłatę środków.
"Icelandair złożył 7 lutego 2022 roku formalne wypowiedzenie linii kredytowej gwarantowanej przez rząd, która obowiązuje od września 2020 roku, ze skutkiem natychmiastowym, zgodnie z jej warunkami. Spółka z powodzeniem poradziła sobie w burzliwych dwóch lat od początku pandemii – oświadczył skandynawski przewoźnik.
Linie lotnicze otwarły kredyt o wartości 120 mln dolatów w dwóch islandzkich bankach – Íslandsbanki i Landsbankiin – we wrześniu 2020 roku. 90 proc. otrzymanych pieniędzy było gwarantowane przez rząd Islandii. Stało się to kluczową częścią procesu restrukturyzacji linii lotniczej. W ostatnim roku linie osiągnęły 65 proc. przepustowości z poziomów z 2019 roku. – Z satysfakcją możemy ogłosić zakończenie wspieranego przez rząd instrumentu prawie osiem miesięcy przed terminem i bez konieczności korzystania z niego. Instrument był kluczowym elementem udanej restrukturyzacji finansowej, która była możliwa dzięki skoordynowanym wysiłkom wszystkich głównych interesariuszy – powiedział Bogi Nils Bogason, dyrektor generalny i prezes Icelandair.
Powrót do normalności
Icelandair zakończył 2021 rok w dobrej sytuacji finansowej, w tym zapewnieniu finansowania dla trzech boeingów 737 MAX. Linie lotnicze są również dobrze przygotowane do odnowienia swojej starzejącej się floty boeingów 757, które, jak twierdzi przewoźnik, prawdopodobnie zostaną wycofane do 2026 roku.
– Ponieważ branża lotnicza zbliża się do normalnych operacji, jestem przekonany, że mamy to, czego potrzeba, aby osiągnąć nasz główny cel związany wyjścia z pandemii – powrót do zrównoważonych wyników operacyjnych – dodał Bogason.
Nowe destynacje w Europie
W styczniu Icelandair ogłosiły trzy nowe europejskie destynacje o charakterze wypoczynkowym. Linie polecą do Alicante, Nicei i Rzymu-Fiumicino. Loty do Alicante rozpoczęły się 10 lutego i potrwają do końca października, Rejsy do Nicei i Rzymu mają zostać zainaugurowane 6 lipca. Loty do Nicei i Rzymu będą odbywać się dwa razy w tygodniu, w środy i soboty (Nicea) oraz środy i niedziele (Rzym). Trasy te będą dostępne odpowiednio do 27 sierpnia i 4 września.
– Cieszymy się, że możemy dodać te trzy nowe miejsca docelowe do naszej już rozległej sieci tras, co jeszcze bardziej ułatwi wzrost zarówno na rynkach przychodzących, jak i wychodzących – podsumował prezes.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.