Odcinki Kolei Dużych Prędkości, dla których są już wyznaczone i skonsultowane przebiegi, liczą już łącznie ponad 600 km. W tej grupie jest cały kolejowy „igrek”, czyli trasa łączącą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, a oprócz niej dwa ważne szlaki na Śląsku i Podkarpaciu. Dla prawie 250 km szybkich tras trwa już zaawansowane projektowanie
Jeszcze w ubiegłym spółka CPK opracowała preferowane przebiegi dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą i Łodzią, 200 km między Łodzią i Wrocławiem (dla obu tych odcinków trwa już projektowanie) i 40 km z Łętowni do Rzeszowa. W marcu tego roku CPK przedstawił preferowany przebieg dla 70-kilometrowego transgranicznego odcinka Katowice – Ostrawa, a w tym miesiącu dla ponad 155-kilometrowej trasy z Poznania do Sieradza.
Warszawa-Łódź. Włączenie lotniska w układ kolejowy
To będzie pierwszy fragment nowej sieci KDP w Polsce. Jej projektowanie przez spółkę CPK już trwa, a w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie i Łodzi toczą się zaawansowana procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Między Warszawą i Łodzią, jak też na pozostałych elementach igreka, spółka CPK planuje wybudować łącznie ok. 140 km trasy, na których pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h.
Korzyści dla pasażerów są kolosalne. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Łodzią a Warszawą skróci się do ok. 45 minut (dziś taka podróż półtorej godziny). Natomiast z Łodzi do Lotniska CPK dojedziemy w ok. pół godziny.
Kolejna dobra wiadomość: w Brzezinach, po wschodniej stronie Łodzi, powstanie nowa stacja, dzięki czemu możliwe będzie włączenie tego miasta do sieci kolejowej.
Harmonogram zakłada, że linia ta zostanie uruchomiona równocześnie z pierwszym etapem lotniska CPK, czyli w 2028 r. Prace przygotowawcze prace budowlane powinny ruszyć jeszcze w tym roku, dlatego spółka CPK przygotowuje zlecenia m.in. na rozbiórki, wycinki i prace geologiczne w ramach dużej umowy ramowej.
Łódź – Wrocław. Szybciej na Dolny Śląsk
Łódź - Wrocław to drugi fragment kolejowego „igreka”. To też jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Brak bezpośredniej magistralnej linii łączącej Warszawę i Wrocław to jeszcze pozostałość z czasów zaborów.
Efekt jest taki, że między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. W tej sytuacji czasy przejazdu pociągiem są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem.
Po wybudowaniu tej linii czas podróży z Łodzi do Wrocławia skróci się do godziny (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.), a do Sieradza do 25 min (zamiast około godziny – jak obecnie). Ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Polski pasażerowie dojadą dzięki inwestycji kolejowej CPK w 1 godz. 55 min, czyli ponad dwa razy szybciej niż obecnie!
Sieradz – Poznań. Wielkopolska odnoga KDP
Trzecim i najnowszym fragmentem kolejowego igreka, dla którego spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski w tym miesiącu, jest 155-kilometrowy odcinek KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem.
Jakie są korzyści dla mieszkańców? Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie).
Także w tym przypadku zostanie wybudowana nowa infrastruktura pasażerska. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, CPK planuje budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą.
Łętownia – Rzeszów. Do Podkarpacia i Jasionki
Dzięki tej kolejowej inwestycji CPK szybkie połączenie między Podkarpaciem a centralną Polską stanie się wreszcie realne. Dziś podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy to wyzwanie – logistyczne, ze względu na przesiadki, ale przede wszystkim czasowe.
Docelowo kolejowa szprycha CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min, podczas gdy dziś taka podróż trwa ok. 5 godz.
Na tej trasie spółka zaplanowała osiem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka, Stobierna, Łukawiec Dolny, Łąka, Łętownia Wieś, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych: Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód.
Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego. Pasażerowie lotniska w Rzeszowie otrzymają więc szybkie, przelotowe połączenie z centrum Rzeszowa.
Katowice – Ostrawa. Z Czechami wspólna sprawa
Wisienką na torcie dotychczasowych wariantów inwestorskich jest odcinek szprychy CPK nr 7 między Katowicami i Ostrawa, który został ogłoszony w marcu. Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei.
Korzyści dla pasażerów? Z Katowic do Jastrzębia Zdroju pasażerowie dojadą w 50 min pociągiem regionalnym lub w 35 min przyspieszonym (dziś w ogóle brak jest takiego połączenia). Do Katowic z Rybnika podróż pociągiem potrwa 25 min (obecnie dwa razy dłużej), a z Wodzisławia Śląskiego ok. 40 min (dziś ponad 1 godz.).
Linia będzie miała charakter transgraniczny i powstaje we współpracy z przedsiębiorstwem Správa železnic. Docelowo będzie to łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem w ramach projektu V4.
Program kolejowy CPK jest odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w budowie kolei w Polsce. Szprychy CPK umożliwią dojazd do lotniska CPK, Warszawy i serca Polski z większości miast w kraju w czasie do 2,5 godz.