Iljuszyn, należący do rosyjskiego koncernu UAC, przekazał informacje na temat postępów we wdrażaniu programu Iła-114-300 na spotkaniu rady doradczej w budynku World Trade Center w Moskwie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej, Iljuszyn, dostawcy, a także linie lotnicze i przedsiębiorstwa zainteresowane nabyciem tego samolotu.
Ił-114 nowym An-24/26?
Otwierając spotkanie, Jurij Grudinin, dyrektor generalny Iljuszyna, podkreślił, że kompleks lotniczy ma na celu dostarczenie regionalnego Iła-114-300 dla krajowych linii lotniczych i jest gotowy do współpracy z operatorami i dostawcami jednostek w trakcie wdrażania całego programu. W zakładach w Woroneżu, Uljanowsku i Niżnym Nowogrodzie w ramach współpracy przemysłowej UAC zmontowano dwie maszyny w finalnej konfiguracji testowej. Jeden z nich napędzany jest przez dwa silniki turbośmigłowe Klimov TV7-117S, a kolejny silnikami Pratt & Whitney. W 2017 r. podczas Paris Air Show podpisana została umowa pomiędzy Pratt & Whitney Canada i firmą Ilyushin na dostawę dwóch silników PW127H, które zostały wykorzystane przy restarcie programu Iła-114. Obecnie nowe maszyny czekają na rozpoczęcie programu lotów certyfikacyjnych.
- Tworzymy także centrum szkoleniowe dla personelu lotniczego i technicznego, które pozwoli przeszkolić odpowiednich specjalistów przed wprowadzeniem samolotu na rynek. Koncentrujemy się na dostarczaniu samolotów dla odległych regionów, gotowych do współpracy przy wdrażaniu programu Iła-114-300 - powiedział Jurij Grudinin.
Podczas ostaniego spotkania omówiono cechy i podstawowe wymagania potencjalnych klientów dla obiecującego turbośmigłowego samolotu pasażerskiego. Członkowie rady doradczej wykazali zainteresowanie przedstawionymi opcjami układu kabin samolotów oraz partnerstwem w trakcie realizacji projektu.
Nowy stary Ił-114-300Według producenta, Ił-114-300 to uniwersalna platforma transportowa, która daje możliwość stworzenia, w oparciu o rodzinę samolotów pasażerskich do różnych zastosowań - cargo, mieszanej cargo i pasażerskiej, specjalnych samolotów (medycznych, fotografii lotniczej itp.). Charakterystyka techniczna samolotu pozwala mu działać w trudnych warunkach klimatycznych przy słabej infrastrukturze lotniska, w tym na nieprzygotowanych i nieutwardzonych drogach startowych. Nowy samolot w podstawowej konfiguracji może przewozić do 64 pasażerów, opcjonalnie 50 pasażerów przy zwiększonej pojemności części bagażowej i przedziałów cargo. Jego maksymalną pojemność pokładu ustalono na 68 pasażerów. Samolot jest wyposażony w nowoczesną awionikę zastąpi importowane samoloty tej klasy i przestarzałe An-24 / An-26. Nowe maszyny powstają we współpracy z wiodącymi rosyjskimi twórcami systemów i urządzeń, z których największa część jest dostarczana przez przedsiębiorstwa z Rostec State Corporation.