Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Imponująca megalomania i tempo. Saudyjskie lotnisko ruszy przed 2030 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Proces inwestycyjny saudyjskiego mega-lotniska w Rijadzie nie zwalnia. Planowany hub, który w momencie inauguracji stanie się jednym z największych na świecie, ruszy przed 2030 r., poinformowali inwestorzy.

Krystalizują się plany budowy Międzynarodowego Portu Lotniczego Króla Salmana w Rijadzie. W ostatnich dniach poznaliśmy firmę, która będzie odpowiadała za budowę projektu, władze Arabii Saudyjskiej zapowiadają również, iż w lotniska będziemy mogli latać jeszcze w tej dekadzie.

Do 185 mln pasażerów rocznie

W momencie otwarcia, nowy port lotniczy Rijadu znajdzie się w gronie największych lotnisk świata, zwiększając liczbę lotniczego ruchu pasażerskiego w Arabii Saudyjskiej z obecnych 29 milionów pasażerów rocznie do 120 mln w 2030 r., bo na tyle planowana jest przepustowość w pierwszym roku działalności. Analogicznie, liczba operacji lotniczych w królestwie zwiększy się z obecnych 211 tys. rocznie do 1 mln. Do 2050 r. liczba pasażerów wzrośnie do 185 mln, zakładają plany Saudyjczyków.

Tak wielki skok będzie możliwy dzięki infrastrukturze obejmującej sześć równoległych dróg startowych. Na całość portu lotniczego zarezerwowano powierzchnię 57 km kw.

Sprawne tempo realizacji

Jak do tej pory realizacja projektu przebiega bez opóźnień. W listopadzie 2022 r. ogłoszono, iż za stworzenie projektu odpowiadać będzie uznane biuro architektury Foster + Partners. Założyciel firmy, Sir Norman Foster jest architektem, który w dużej mierze zdefiniował wygląd współczesnego terminalu pasażerskiego, natomiast samo biuro ma za sobą wiele realizacji projektów ważnych hubów lotniczych na świecie. Foster + Partners odpowiadać ma również za projekt polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Projekt nowego terminala inspirowany jest tradycyjną architekturą Arabii Saudyjskiej i ma pomóc pasażerom doświadczyć przebywania w prawdziwym mieście. Nowe lotnisko wchłonie także istniejący port lotniczy Króla Khalida, do którego już od czerwca dolecimy na pokładach samolotów PLL LOT. 12 km kw. teremu przeznaczono na infrastrukturę przylegającą do lotniska, taką jak domy mieszkalne, obiekty rekreacji, centra handlowe oraz centra logistyczne.

W listopadzie 2023 r. otwarty został przetarg na wykonawcę projektu, który skutecznie został rozstrzygnięty na korzyść brytyjskiej firmy z branży budowlanej Mace Group, poinformował 29 lutego Middle East Economic Digest. Firma może poszczycić się bogatym doświadczeniem w zakresie budowy oraz utrzymania infrastruktury lotniczej, w tym 30-letnim kontraktem z portem lotniczym Londyn-Heathrow. W Arabii Saudyjskiej Mace Group będzie odpowiadała za zarządzanie budową, zarządzanie projektowaniem, consultingiem dotyczącym kosztów oraz doradztwem w procesie zamówień publicznych.

Władze Arabii Saudyjskiej szacują, że powstanie nowego lotniska wygeneruje 150 tys. miejsc pracy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Biznes i przemysł

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Redakcja/inf. pras. 05 marca 2024

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Biznes i przemysł

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Arab Aviation Summit 04 marca 2024

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

PLL LOT: 7 obowiązków stewardesy przed startem (wideo)

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: 7 obowiązków stewardesy przed startem (wideo)

inf. pras. 05 marca 2024

"Ważne, z kim podróżujesz". Współpraca POLIN i PLL LOT

Biznes i przemysł

"Ważne, z kim podróżujesz". Współpraca POLIN i PLL LOT

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN 05 marca 2024

"Bez CPK nie rozwiniemy PLL LOT"

Infrastruktura i lotniska

"Bez CPK nie rozwiniemy PLL LOT"

Rafał Dybiński 03 grudnia 2021

Pozostałe z wątku:

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Biznes i przemysł

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Redakcja/inf. pras. 05 marca 2024

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Biznes i przemysł

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Arab Aviation Summit 04 marca 2024

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

PLL LOT: 7 obowiązków stewardesy przed startem (wideo)

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: 7 obowiązków stewardesy przed startem (wideo)

inf. pras. 05 marca 2024

"Ważne, z kim podróżujesz". Współpraca POLIN i PLL LOT

Biznes i przemysł

"Ważne, z kim podróżujesz". Współpraca POLIN i PLL LOT

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN 05 marca 2024

"Bez CPK nie rozwiniemy PLL LOT"

Infrastruktura i lotniska

"Bez CPK nie rozwiniemy PLL LOT"

Rafał Dybiński 03 grudnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5