Indie sformalizowały zakup 56 samolotów Airbus C295, które mają zastąpić starą flotę Avro Hawker Siddeley HS 748 Indyjskich Sił Powietrznych (IAF). Jest to pierwszy program lotniczy "Make in India" w sektorze prywatnym, obejmujący pełny rozwój kompletnego ekosystemu przemysłowego: od produkcji, przez montaż, testy i kwalifikacje, po dostawę i obsługę całego cyklu życia samolotu.
Zgodnie z umową Airbus dostarczy pierwsze 16 statków powietrznych ze swojej linii montażu końcowego w Sewilli w Hiszpanii. Natomiast kolejne 40 samolotów zostanie wyprodukowanych i zmontowanych przez Tata Advanced Systems (TASL) w Indiach w ramach partnerstwa przemysłowego między obiema firmami.
Pierwsze 16 samolotów zostanie dostarczonych w ciągu czterech lat od rozpoczęcia realizacji kontraktu. Wszystkie C295 IAF zostaną przekazane w konfiguracji transportowej i będą wyposażone w rodzimy elektroniczny pakiet bojowy (Electronic Warfare Suite).
- Ten kontrakt będzie wspierał dalszy rozwój indyjskiego ekosystemu lotniczego, przynosząc inwestycje i 15 tys. wykwalifikowanych bezpośrednich miejsc pracy oraz 10 tys. pośrednich stanowisk w ciągu najbliższych 10 lat. C295 ponownie udowodnił, że jest liderem segmentu, a dzięki dołączeniu Indii jako nowego operatora, typ ten jeszcze bardziej powiększy swój ślad, nie tylko w aspektach operacyjnych, ale także w zakresie własnego rozwoju przemysłowego i technologicznego - powiedział Michael Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
- Jest to moment dumy dla firmy Tata i kamień milowy dla indyjskiego ekosystemu produkcji wojskowej. Po raz pierwszy indyjska firma prywatna będzie w całości produkować samolot w Indiach. To przedsięwzięcie demonstruje zdolności Tata Advanced Systems jako producenta obronnego do budowania w Indiach konkurencyjnych na skalę światową złożonych platform - powiedział Sukaran Singh, Dyrektor Zarządzający i Dyrektor Naczelny Tata Advanced Systems Limited.
'Make in India' jest w centrum strategii Airbusa w Indiach, a firma stale zwiększa udział tego kraju w swoim globalnym portfolio produktów. W ramach programu C295 firma Airbus wprowadzi do Indii cały pakiet światowej klasy produkcji i serwisowania samolotów we współpracy z naszymi partnerami przemysłowymi, w tym Tata i wiodącymi jednostkami sektora publicznego zajmującymi się obronnością, takimi jak Bharat Electronics Ltd. i Bharat Dynamics Ltd, a także prywatnymi Micro, Small and Medium Enterprises.
Dzięki sprawdzonej zdolności operowania z krótkich lub nieprzygotowanych lądowisk, C295 jest wykorzystywany do taktycznego transportu do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy oraz do operacji logistycznych w miejscach niedostępnych dla cięższych samolotów. Może zrzucać spadochroniarzy i ładunki, a także być wykorzystywany do ewakuacji medycznej (MedEvac), co zademonstrowano podczas kryzysu COVID-19, z wykorzystaniem podstawowych mobilnych jednostek intensywnej opieki medycznej (ICU) ze sprzętem podtrzymującym życie. Samolot może wykonywać misje specjalne, a także reagować na katastrofy i wykonywać patrole nad morzem.
IAF stanie się 35. operatorem C295 na świecie, a program obejmuje 278 samolotów, z których 200 jest już w eksploatacji i ma za sobą ponad pół miliona godzin lotu. Samoloty te wykorzystują także polskie Siły Powietrzne, które posiadają 16 samolotów C295M.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.