Przez większość ubiegłego roku ceny biletów lotniczych rosły w dość szybkim tempie, a stłumiony popyt na podróże lotnicze został zaspokojony większą liczbą lotów. W tamtym czasie przewidywano, że rosnące ceny lotów osłabną, gdy przemysł lotniczy będzie dążył do stabilizacji. Jednakże, ceny biletów lotniczych nie spadły tak bardzo, jakby oczekiwali tego pasażerowie – i niezależnie od przewoźników niskokosztowych czy oferujących pełen zakres usług, loty obecnie są dość drogie. Panująca na całym świecie inflacja i wysokie ceny paliwa lotniczego sprawiają, że powrót do przedpandemicznych cen, na tę chwilę, staje się odległym w czasie marzeniem.
Czy się to komuś podoba, czy nie, zmienność cen paliwa lotniczego ma jeden z najbardziej znaczących wpływów na ceny biletów lotniczych. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) ceny paliwa do silników odrzutowych osiągnęły w czerwcu zeszłego roku rekordowy poziom 172 dolarów amerykańskich za baryłkę. Chociaż przez pozostałą część ubiegłego roku cena paliwa malała, na początku tego roku ceny znów poszybowały w górę. A biorąc pod uwagę, że koszt paliwa lotniczego stanowi od 25 do 30 proc. kosztów operacyjnych każdego lotniczego przewoźnika, środkiem zaradczym na ten wzrost jest podniesienie cen biletów lotniczych. Obecnie lotnicza kerozyna kształtuje się na poziomie około 100 dolarów, co oznacza spadek o 44 proc., a mimo to ceny przelotów są takie same lub nawet wzrosły.
Drugim faktorem, który wpływa na wzrost cen lotów jest wzrost inflacji mierzony wzrostem cen konsumpcyjnych (CPI). Po pierwsze, wszystkie tego typu analizy są wrażliwe na okres porównania, zwany jako efekt bazy. Oceniając te zmiany w porównaniu z poziomami sprzed pandemii, jasne jest, że ceny biletów lotniczych dopiero co dogoniły średnią stopę inflacji w krajach należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i pozostają znacznie poniżej inflacji obserwowanej w przypadku cen paliwa do silników odrzutowych.
Did you know that airline ticket prices have only just caught up with the average inflation rate in OECD countries and still remain significantly below the inflation seen in jet fuel prices?
Ponieważ podróże lotnicze zostały wstrzymane w pierwszych dniach pandemii, ceny biletów gwałtownie spadły i pozostały na niskim poziomie przez większą część 2020 r. i pierwszy kwartał 2021 r. W okresie 12 miesięcy do marca 2021 r. światowe ceny biletów lotniczych spadły aż o 53 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, podczas gdy w krajach OECD bilety potaniały o 36 proc. Średnia cena biletu lotniczego powróciła do poziomu sprzed pandemii w maju 2022 r. W tamtym miesiącu wskaźnik inflacji cen konsumpcyjnych w krajach OECD był o 15 proc. wyższy w porównaniu z majem 2019 r., podczas gdy cena paliwa do silników odrzutowych wzrosła aż 92 proc. na tej samej podstawie – prawie podwajając swoją cenę.
Ożywienie cen biletów lotniczych było częściowo odpowiedzią na ten gwałtowny wzrost cen paliwa do silników odrzutowych. Napędzane rosyjską inwazją na Ukrainę ceny paliwa do silników odrzutowych osiągnęły w czerwcu 2022 r. rekordowy poziom. Ograniczenia mocy produkcyjnych, w tym zakłócenia łańcucha dostaw, opóźnienia w dostawach samolotów, niedobory załóg kokpitowych i pokładowych, wysokie koszty pracy, również przyczyniły się do rosnących kosztów stałych, z jakimi borykają się linie lotnicze. Przewoźnicy muszą zmagać się także z dodatkowymi wyzwaniami operacyjnymi.
W międzyczasie zwyżkowy w ostatnich miejscach popyt na loty, który wcześniej był stłumiony ograniczeniami w podróżach w międzynarodowych, zaczął spowalniać. W rezultacie wzrost cen biletów lotniczych dopiero niedawno przewyższył poziom ogólnoświatowej inflacji. Przy stopniowym wzroście stopy inflacji, ceny biletów lotniczych będą nadal rosnąć. Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że linie lotnicze będą musiały stawić czoła stosunkowo niższym cenom paliwa w 2023 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym, co zmniejszy część presji na ich koszty operacyjne, ale nie spowoduje to spadku cen biletów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.