Zespół z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej zamierza opracować rozwiązanie, które będzie automatycznie identyfikować usterki oraz potencjalne zagrożenia na trakcji kolejowej. Żeby to zrealizować, potrzeba odpowiedniego systemu monitorowania trakcji oraz jej otoczenia.
Naukowcy Politechniki Warszawskiej chcą do tego wykorzystać platformy bezzałogowe zintegrowane z urządzeniami pomiarowymi. Do analizy zebranych danych posłuży system automatycznej identyfikacji usterek wykorzystujący sztuczną inteligencję. Wykorzystując takie podejście, system będzie raportował nie tylko o widocznych usterkach na trakcji i w jej otoczeniu, ale przede wszystkim o potencjalnych uszkodzeniach. Działania prewencyjne istotnie wpłyną na jakość utrzymania trakcji.
– Innowacyjnym rozwiązaniem w projekcie będzie opracowanie stacji ładująco-dokującej dla drona – podkreśla dr inż. Antoni Kopyt z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa, lider zespołu. – Rozwiązanie to ma zwiększyć autonomię pracy całego systemu. Dzięki stacji system staje się niemal bezobsługowy i wymaga wyłącznie nadzoru pracownika kolei – zapewnia Kopyt.
Tym samym efektywność systemu i prostota jego wykorzystania stają się istotną przewagą w kontekście utrzymania trakcji kolejowej. – Ważnym elementem projektu będzie przeprowadzenie optymalnych oblotów infrastruktury kolejowej ze wskazaniem usterek i ich lokalizacji w oparciu o zebrane dane, które to po każdym locie będą generowane automatycznie – tłumaczy dr inż. Antoni Kopyt. – Dane w postaci raportów ze wskazaniem miejsc z usterkami lub potencjalnymi lokalizacjami, gdzie usterka może się pojawić, będą dostępne dla pracowników kolei odpowiadających za stanu utrzymania infrastruktury – dodał Kopyt.
W realizacji projektu Politechnikę Warszawską będą wspierać dwaj konsorcjanci, którymi są firmy Sky Snap (odpowiedzialna za analizę zdjęć) oraz Enprom (zajmie się prowadzeniem nalotów). W projekcie część badań będzie realizowana na terenie lotniska z wykorzystaniem Ośrodka Badań Lotniczych i Kosmicznych PW (OBLot) w Sierakowie pod Przasnyszem. Jest to nowa i w skali europejskiej unikatowa infrastruktura badawcza, wyposażona w nowoczesny park maszynowy znajdujący się na terenie lotniska.
Część lotów testowych oraz działanie systemu stacji dokującej współpracującej z dronem będzie prowadzona właśnie na terenie lotniska, gdzie próby terenowe odbywają się w bezpiecznych warunkach. Projekt „Innowacyjny Automatyczny System Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i bezzałogowych statków powietrznych – UAVforRail” jest finansowany z programu kolejowej „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK II” – wspólnego przedsięwzięcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PLK PKP S.A. polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej.
– Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2026 roku, jednak pierwsze efekty prac widoczne będą wcześniej – zapowiada Kopyt.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.