22 listopada bieżącego roku w Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport podpisana została umowa na budowę nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Balice sp. z o.o.
Wykonawcą robót budowlanych będzie firma Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie. Autorem dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: AKE Studio sp. z o.o., sp.k. z siedzibą w Tarnobrzegu oraz APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura” sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Wartość umowy wynosi: 91 938 001,67 zł brutto, a jej realizacja ma zająć 23 miesiące.
W uroczystości podpisania umowy udział wzięli zaproszeni goście min.: Andrzej Adamczyk minister infrastruktury, Łukasz Kmita, wojewoda małopolski, Łukasz Smółka, marszałek województwa małopolskiego, Jerzy Muzyk, wice - prezydent miasta Krakowa, Elżbieta Burtan, wójt gminy Zabierzów oraz Wanda Kułaj, przewodnicząca rady nadzorczej MPL. oraz lokalne media. Mostostal Warszawa S.A. reprezentowali: Jacek Szymanek, członek zarządu, Maciej Sasak, dyrektor obszaru, a Kraków Airport gospodarze spotkania; Radosław Włoszek, prezes zarządu oraz Mariusz Saługa, członek zarządu.
– Kraków Airport nieustannie się rozwija. Liczba pasażerów wraca do poziomu sprzed pandemii, co oznacza, że te wyzwania, które stały przed lotniskiem przed trzema, czterema laty, pozostają aktualne. Rozwój sektora lotniczego jest nieunikniony i krakowskie lotnisko musi być na to gotowe. Zwiększać się także muszą możliwości przewożenia towarów do i z Małopolski – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice pełni niezwykle istotną funkcję. To okno na świat, ale też punkt pośredniczący w szeroko pojętej współpracy gospodarczej. Nowy terminal Cargo to element rozwoju lotniska, pozwalający usprawnić realizowane tu procedury. Jestem przekonany, że inwestycja zostanie sprawnie sfinalizowana. W trybie specustawy lotniskowej wydałem także w 2021 r. dwie decyzje na realizację inwestycji dotyczących przebudowy i rozbudowy terminala pasażerskiego oraz rozbudowy płyty postojowej. Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że dobrze funkcjonujący port lotniczy to wrota do rozwoju gospodarczego, turystycznego, zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i krajowej i międzynarodowej – mówił Łukasz Kmita, wojewoda małopolski.
Nowe miejsca pracy
– Modernizacja naszego flagowego lotniska jest jednym z kluczowych działań realizowanych przez samorząd województwa na rzecz ciągłej modernizacji Małopolski. Budowa nowych obiektów lotniskowych jest też potwierdzeniem woli i determinacji rozwoju portu w Balicach, jako lidera w ruchu powietrznym – powiedział Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.
– Cieszymy się z kolejnych inwestycji na krakowskim lotnisku, gdyż wpłynie to na powstanie kolejnych miejsc pracy w naszym regionie. Większy i nowocześniejszy terminal cargo w Kraków Airport to kolejna szansa dla wzmocnienia pozycji gospodarczej krakowskiego lotniska i Krakowa na arenie międzynarodowej – mówił Jerzy Muzyk, wiceprezydent Krakowa.
– Mostostal Warszawa z sukcesem realizuje inwestycje w szeroko pojętej infrastrukturze, od tych drogowych, przez kolejowe po lotnicze, nie tylko na małopolskich budowach, ale także na budowach w całym kraju. Nowy terminal cargo dla portu lotniczego Kraków Airport umożliwi nie tylko zwiększenie liczby obsługiwanych transportów, ale także realnie wpłynie na pozbycie się nadmiernego ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego sąsiedztwa terminala pasażerskiego. Dzięki doświadczeniu oraz kadrze najlepszych inżynierów mamy potencjał, by skutecznie i sprawnie zrealizować tę inwestycję – kontynuował Jacek Szymanek, członek zarządu Mostostalu Warszawa.
– Cieszymy się, że rozpoczynamy budowę jednej z najważniejszych inwestycji Planu Generalnego Kraków Airport czyli nowego terminalu cargo. Mamy nadzieję, że przyniesie to wspaniałe efekty dla wzmocnienia energii gospodarczej Krakowa i Małopolski oraz wpłynie na rozwój nowych miejsc pracy w południowej części Polski. Konsekwentnie wzrastający ruch pasażerski na krakowskim lotnisku pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój naszego regionu, jednocześnie otwierając drogę do realizacji kolejnych inwestycji zaplanowanych w Planie Generalnym: rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększeniem jego przepustowości, a także budową nowej drogi startowej – powiedział Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 000 m3, oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej .Tutaj też zlokalizowany będzie także nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Ponadto przeniesione zostaną funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez służby Państwowe tj. Straż Graniczną oraz Oddział Celny. W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu do terminala cargo, w ramach inwestycji zostanie również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774.
Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo w MPL do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego.
Nie tylko terminal cargo
Dzisiaj w Kraków Airport podpisana została także umowa na budowę budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonawcą robót w formule „zaprojektuj i wybuduj” będzie także firma Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie, kwota umowy wynosi: 21 523 998,84 zł brutto. Prace projektowe przewidziano na ok. 2,5 miesiąca, a obiekt ma powstać w ciągu następnych 15 miesięcy. Ostatnim etapem będzie rozbiórka istniejącej stacji ST10. Autorem programu funkcjonalno-użytkowego jest Konsorcjum Firm: AKE Studio sp. z o. o, sp.k. z siedzibą w Krakowie oraz AKE Studio sp. z.o.o. z siedzibą w Krakowie.
Nowy budynek stacji transformatorowej ST10BIS zlokalizowany będzie pomiędzy budynkiem Administracyjno-Technicznym (BAT), a istniejącym Terminalem Pasażerskim. Łączna powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 1 350 m2, a kubatura 7 100 m3. i wyposażona będzie w nowoczesne rozwiązania technologiczne (w tym panele fotowoltaiczne). Stacja ta zapewni odpowiednie funkcje energetyczne, a także socjalno-bytowe, biurowe, magazynowe i garażowe, przewidziane dla służb energetycznych MPL.