Spółka Xeos, należąca do Lufthansy i GE Aviation, zbudowała pod Wrocławiem najnowocześniejsze w Europie Środkowo-Wschodniej centrum kształcenia inżynierów w przemyśle lotniczym. Profesjonalnie wyszkolona za 60 mln zł sześciusetosobowa kadra ma docelowo znaleźć zatrudnienie w centrum serwisowania silników lotniczych Xeos w Środzie Śląskiej.
Centrum kształcenia specjalistów i techników lotniczych zostało otwarte w czerwcu 2017 roku na wrocławskich Bielanach. To tutaj szkoleni są przyszli mechanicy oraz inżynierowie lotniczy, którzy w przyszłości zasilą szeregi powstającego właśnie zakładu serwisowania silników lotniczych Xeos. Kursanci szkolą się zarówno z części teoretycznej, jak i praktycznej. By zostać jednym z 600 wybrańców – bo tylu docelowo chce przeszkolić na potrzeby swoich zakładów firma Xeos – należy spełnić kilka warunków.
Inżynierowie poszukiwani– Poszukujemy specjalistów-inżynierów, zarówno doświadczonych już, obecnych na rynku pracy, ale także tych, których będziemy mogli wyszkolić samodzielnie – mówi Stefan Schmuck, dyrektor operacyjny firmy Xeos. – Zgłaszać się do nas mogą również studenci, zainteresowani praktykami – dodaje. Jak jednak podkreśla, konieczna będzie znajomość języka angielskiego, jako podstawowego w obrębie szkolenia. – Poświęcamy dużo czasu i środków na doszkolenie kursantów w języku angielskim, aby już na wstępie mieć solidne podstawy – zaznacza Stefan Schmuck.
Obecnie centrum składa się z 86 pracowników, ale, jak podkreśla zarząd, do końca roku chcą liczbę tę powiększyć do ponad 100. – Zgłaszają się do nas przedstawiciele różnych branż, zarówno z przemysłu lotniczego jak i samochodowego, z różnych rejonów Polski. Ta gotowość całkowicie nas zaskoczyła – mówi Tomas Bottger, dyrektor zarządzający Xeos.
Teoria i praktyka w jednymSpecjalistyczne Centrum Szkoleniowe liczy 2,5 tys. m kw. i składa się z dwóch poziomów. W centrum znajduje się kilka pomieszczeń do nauki teorii, w tym jedna sala komputerowa oraz 1600-metrowa sala warsztatowa z silnikami.W tym momencie na terenie zakładu znajdują się trzy silniki CF6-80 (produkcji GE), które używane są w samolotach typu Boeing B747-400 i Airbus A330. Wkrótce liczba ta powiększy się i dołączy do nich także najnowocześniejszy silnik GEnx-2B, używany w samolotach typu Boeing B747-8. To właśnie silniki GEnx-2B oraz GE9X (ten drugi na rynku zadebiutuje dopiero w 2019 roku), będą serwisowane i naprawiane w
powstającym właśnie zakładzie Xeos w Środzie Śląskiej.
Czytaj:
Polska będzie mieć nową dolinę lotniczą? Xeos: Robimy pierwszy krok– To najbardziej ekologiczne i zarazem najmniej hałaśliwe silniki obecnie dostępne na rynku. Część z tych silników nawet nie jest w eksploatacji, więc są to zarazem najnowsze konstrukcje – podkreśla Tomas Bottger.
Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie odbywała się dwuetapowo. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu i rozpoczęcia pracy centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej to początek 2019 roku. Do tego czasu powstaną główne budynki biurowe oraz techniczno-operacyjne. Do 2020 roku powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie około 2 lata.