Iraqi Airways kontynuują proces odnowy swojej floty samolotów. Irackie linie odebrały pierwszego boeinga 787. Dreamliner przyleciał do Bagdadu prostu z fabryki w Charleston. Nocny rejs z Karoliny Południowej do stolicy Iraku trwał 13 godzin. „Liniowiec Marzeń” ma być impulsem rozwoju gospodarczego całego bliskowschodniego państwa.
Samolot, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze w zeszłym miesiącu podczas lotu testowego, będzie eksploatowany przez Iraqi Airways w konfiguracji dwuklasowej, przewożąc maksymalnie 266 pasażerów – 24 w klasie biznes i 242 w klasie ekonomicznej. W trackie wizyty w fabryce Boeinga w Charleston, mieliśmy okazję zobaczyć zaparkowanego na płycie postojowej w Dreamlinera w barwach Iraqi Airways.
Złożone przez flagowego irackiego przewoźnika lotniczego zamówienie obejmuje jeszcze dziewięć boeingów 787-8 i jednego 787-9. Ze swojego hubu w
Bagdadzie, Iraqi Airways latają obecnie do ponad 50 miejsc w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Dzięki swojej efektywności operacyjnej i ekonomicznej „Liniowiec Marzeń” jest idealnie stworzony do pomocy w rozwoju siatki połączeń długodystansowych, a przede wszystkim wzmocnieniu obecności Iraqi Airways na rynku międzynarodowym.
– Jesteśmy dumni, że odbieramy samolot o takich możliwościach. Ponieważ krajowy i międzynarodowy ruch lotniczy nabiera rozpędu, niezwykle ważne jest, aby nasza flota Iraqi Airways odpowiadała rosnącemu zapotrzebowaniu na bardziej wydajne, sprawne i komfortowe samoloty. Boeingi 787 i
737 MAX, które otrzymaliśmy, są kluczem do naszego programu odnowy floty, którego celem jest zapewnienie pasażerom na całym świecie bezpiecznych i komfortowych lotów – powiedział dyrektor generalny Iraqi Airways, Manaf Abdel-Monem.
Gospodarczy analitycy przewidują, że tempo wzrostu PKB Iraku ma osiągnąć do końca roku siedem proc. Rozbudowując i modernizując swoją flotę, Iraqi Airways przygotowuje się do wykorzystania nieuchronnego boomu w transporcie lotniczym, jaki przyniesie tak wysoki wzrost gospodarczy.
Prezes Boeinga na Bliski Wschód, Turcję i Afrykę, Kuljit S. Ghata-Aura, uważa, że odbiór B787, a wcześniej B737 MAX będzie impulsem do rozwoju, nie tylko linii, ale całego kraju. – Transport lotniczy jest motorem wzrostu gospodarczego. Tworzy miejsca pracy, ułatwia handel, umożliwia turystykę i wspiera zrównoważony rozwój. Dostawa boeinga 787 jest ważnym krokiem w łączeniu Irakijczyków z regionem i światem – wskazał Ghata-Aura.
Flota Iraqi Airways składa się z różnorodnych typów samolotów, których średni wiek wynosi 11 lat. Linie użytkują
cztery A220-300, trzy A320, dwa A321, jednego A330-200, jednego B737-700, cztery B737 MAX 8, 14 B737-800, dwa B747-400, jednego B777-200LR oraz sześć bombardierów CRJ900LR.