Wykonany z rosyjskich materiałów kompozytowych płat skrzydła samolotu MC-21-300 został dostarczony w piątek (14 maja) do zakładów Irkut Corporation w Irkucku (część United Aircraft Corporation należąca do Rostec State Corporation).
Panel skrzydła zostanie zamontowany w samolocie MC-21-300 przeznaczonym do dostawy dla pierwszego klienta (launch customer), którym zostanie rosyjski Aerofłot. Wcześniej samolot ten został wyposażony w sekcję środkową kadłuba, również wykonaną z krajowych kompozytów. Panel skrzydła o długości 17,5 m został dostarczony z Uljanowska do Irkucka drogą lądową. Specjaliści Irkut Corporation i AeroComposite opracowali specjalne wyposażenie z systemem łączników i czujników, aby zapobiec uszkodzeniu konstrukcji podczas transportu.
W rozwoju i produkcji krajowego kompozytu biorą udział czołowi rosyjscy chemicy i technolodzy, w tym eksperci i pracownicy naukowi Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego i Rosatomu. Technologia produkcji wielkogabarytowych paneli skrzydła w oparciu o technologię infuzji została opracowana przez AeroComposite i opatentowana w Rosji. Doświadczenia projektowe oraz liczne testy zespołów kompozytowych przeprowadzone w ramach programu MC-21 pozwoliły Irkut Corporation na rozpoczęcie produkcji seryjnej tych samolotów.
Zastosowanie mocnych i lekkich materiałów kompozytowych zaowocowało opracowaniem skrzydła o dużym współczynniku kształtu i poprawą osiągów aerodynamicznych samolotu przy jednoczesnym zwiększeniu średnicy kadłuba. Szerszy kadłub maszyny zapewnia większy komfort dla załogi i pasażerów, skraca czas postoju samolotu na lotnisku dzięki przyspieszeniu boardingu i deboardingu maszyny.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.
Warto dodać, że według rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa,
pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) odbędą się na koniec 2021 r. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu br. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artykule "
Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)". Kolejnym ważnym wydarzeniem był pierwszy lot technicznych
MC-21 wyposażonego w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14.