Rosyjska Irkut Corporation poinformowała, że czwarty z pięciu samolotów MC-21-300 o oznaczeniu MC0002 dołączył w środę (25 grudnia) w Irkucku do programu testowego programu MC-21.
Czwarty już lata, piąty wkrótce
Samolot jest wyposażony, podobnie jak poprzednie trzy testowe maszyny, w silniki Pratt & Whitney PW1400G. Samolot ma numer rejestracyjny 73052. Irkut potwierdził, że wyniki zebrane podczas testów w locie innych prototypów zostały „uwzględnione” podczas produkcji czwartego odrzutowca. Samolot o numerze seryjnym MC0002 i rejestracji 73052, przeprowadził 1,5 godzinny lot techniczny, osiągając wysokość około 10 tys. stóp (3000 m) i prędkość 270 węzłów (500 km/h). Za sterami zasiadło dwóch pilotów doświadczalnych Oleg Mutovin i Roman Taskaew.
Rosyjski producent zbuduje wkrótce piątą maszynę testową MC-21-300, którą będą napędzać konkurencyjne silniki do Pratt & Whitney, a konkretniej rodzime jednostki napędowe Aviadvigatel PD-14.
Pierwszy MC-21 wzbił się w powietrze 28 maja 2017 r. (73051), drugi (73053) 12 maja zeszłego roku,
a trzeci (73054) zaczął latać 16 marca br. Dwa inne płatowce MC-21 są poddawane testom statycznym i wytrzymałościowym. Warto także dodać, że na początku listopada
eksperci i piloci Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wraz z pilotami i ekipą techniczną Irkut Corporation ukończyli trzecią sesję lotów w programie certyfikacji nowego samolotu.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu, ale ta liczba wkrótce wzrośnie, ponieważ podczas tegorocznego
MAKS-a w Moskwie Yakutia zdecydowała, że będzie miała 10 takich samolotów w swojej flocie.