Umowa pomiędzy Irkutem a liniami Rossija została zawarta w lipcu 2021 r. Dzięki niej powstała grupa robocza dla wdrożenia działań niezbędnych do rozpoczęcia lotów komercyjnych samolotów MC-21. Początkowo w szaro-czerwono-białe barwy linii Rossija zostaną pomalowane trzy prototypowe MC-21, które nie znajdują się we flocie przewoźnika. Później malowanie pojawi się już na MC-21 zakupionych przez rosyjskiego przewoźnika.
Jednocześnie Irkut współpracuje z grupą Aeroflot. Obecnie strony pracują nad planem wdrożenia potencjalnej sieci tras nowych samolotów na rosyjskich lotniskach.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu. Choć ostatnie dane mówią o ponad 300 zakontraktowanych sztukach.
Według rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa, pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) miały odbyć się na koniec 2021 r. Termin nie został dotrzymany. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu 2020 r. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artykule "
Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)". Kolejnym ważnym wydarzeniem był pierwszy lot technicznych
MC-21 wyposażonego w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14, a także wyposażenie maszyn w rosyjskie
skrzydła kompozytowe.
Wszystko było pięknie do 24 lutego br.
Sankcje nałożone na Rosję, po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę, wpływają na produkcję nawet rodzimych samolotów. United Aircraft Corporation (UAC) dostarczy bowiem w tym roku tylko dwie jednostki zamiast planowanych czterech. Przed programem tej maszyny pojawiły się problemy po tym jak
zagraniczni producenci odmówili dostaw komponentów do MC-21.