Rosyjska firma Irkut Corporation poinformowała w mijającym tygodniu, że zakończyła w Irkucku montaż końcowy piątego samolotu MC-21 o oznaczeniu MC0005, w którym będą zamontowane rosyjskie silniki PD-14. Piąty samolot został już przekazany do zespołu testującego MC-21 w wersji 310.
Nowy wariant, oznaczony jako MC-21-310 i wyposażony w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14, jest alternatywą dla MC-21-300, w którym zastosowano zachodnie silniki Pratt & Whitney PW1400G. Irkut potwierdził, że wyniki zebrane podczas testów w locie innych prototypów zostały „uwzględnione” podczas produkcji piątego odrzutowca, ale jeszcze nie wskazał, kiedy samolot wykona swój pierwszy lot techniczny. Oficjalnie firma przetransportowała nowy samolot z linii montażowej do działu testów w locie zakładu lotniczego UAC w Irkucku gdzie samolot przejdzie testy naziemne i pierwszy rozruch silników w ramach przygotowań do pierwszego lotu.
– Zbliżające się testy MC-21-310 z silnikami krajowymi są przełomowym wydarzeniem dla przemysłu - powiedział Anatolij Serdukow, dyrektor ds. lotnictwa przemysłowego w ROSTEC.
W ramach kampanii certyfikacyjnej MC-21 cztery samoloty z silnikami PW1400G przeprowadzają próby w locie. Pierwszy z nich wzbił się w powietrze 28 maja 2017 r. Poza testową flotą, dwa inne płatowce MC-21 są poddawane testom statycznym i wytrzymałościowym. Warto także dodać, że w ubiegłym roku eksperci i piloci Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wraz z pilotami i ekipą techniczną Irkut Corporation ukończyli trzecią sesję lotów w programie certyfikacji nowego samolotu.
Rosyjskie silniki dla MC-21
Aviadvigatel PD-14 (wcześniej znany jako PS-14) to turbowentylator silnik opracowywany przez firmę Aviadvigatel do napędzania nowego samolotu Irkut MC-21. W grudniu 2009 r. PD-14 został opracowany tak, aby był o 15 proc. wydajniejszy i oszczędniejszy od swojego poprzednika PS-90A2, który miał być zainstalowany na MS-21 i Iljuszynie Ił-276. Silniki PD-14 posiadają ciąg do 31000 lbf, a ich średnica mierzy 190 cm.
Testy w locie nowej jednostki napędowej rozpoczęły się w 2015 r. na samolocie Iljuszyn Ił-76. W okresie od grudnia 2016 r. do maja 2017 r. na stanowisku badawczym Iła-76 w Instytucie Badań Lotniczych Gromowa koło Moskwy oceniano osiągi i wydajność roboczą PD-14 na wszystkich wysokościach i możliwych prędkościach. Po dwóch latach badania osiągów na większości wysokości, prędkości i trybów pracy, pierwszy i drugi etap testów potwierdził jego podstawowe parametry eksploatacyjne. Trzecia faza prób w locie zadebiutowała w styczniu 2018 r. i była przeprowadzona we współpracy ze specjalistami ds. certyfikacji w celu formalnego potwierdzenia wyników działań przedcertyfikacyjnych. Pod koniec grudnia silniki otrzymały rosyjski certyfikat typu. Certyfikat europejskiej EASA spodziewana jest pod koniec 2020 lub na początku 2021 r.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu, ale ta liczba wkrótce wzrośnie, ponieważ podczas tegorocznego MAKS-a w Moskwie Yakutia zdecydowała, że będzie miała 10 takich samolotów w swojej flocie.
Warto dodać, że
według rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa, pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) odbędą się do końca 2021 r. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu br. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artykule "
Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)".