Według rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa, pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) odbędą się do końca 2021 r.
Manturow mówi, że kombinacja sankcji nałożonych na Rosję, a w szczególności sytuacja związana z koronawirusem, zmusiły do opóźnienia harmonogramu prób w locie i certyfikacji nowego dwusilnikowego MC-21. Nie sprecyzował jednak, kiedy dokładnie w 2021 r. jego zdaniem mogą się rozpocząć pierwsze dostawy. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu br. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artylule "
Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)".
- Straciliśmy kilka miesięcy, ale na razie spodziewamy się, że pierwsza dostawa samolotów dla pierwszej linii nastąpi prawdopodobnie do końca 2021 r. Jesteśmy teraz o czasie z nowym harmonogramem, który został dostosowany w wyniku pandemii - powiedział Denis Manturow.
Minister twierdzi, że producent świadomie zdecydował się najpierw dostarczać nowe samoloty przewoźnikom krajowym, aby zbudować zaplecze techniczne i serwisowe oraz uniknąć powtórzenia błędów popełnionych w przypadku modelu
Suchoja Superjet 100, którego produkcję przejął niedawno Irkut. Superjet został poważnie dotknięty problemami przez niewystarczające ilości części zamiennych dostarczanych przez centra serwisowe i podkreśla, że zapas części zamiennych dla MC-21 już jest w produkcji.
Rosyjski przemysł lotniczy przyjął politykę zastąpienia importu, zamieniając komponenty zagraniczne tymi produkowanymi w kraju, tam gdzie nie można osiągnąć kompromisu z partnerami zagranicznymi. Planowany "nowy Superjet 100", z głównie rosyjskimi komponentami, ma pojawić się w 2023 r. Maszyna będzie wykorzystywała silniki Aviadvigatel PD-8 zamiast obecnych PowerJet SaM146. PD-8 to wersja PD-14 o niższym ciągu, które zostały opracowane dla MC-21 jako alternatywnej jednostki napędowej dla silników Pratt & Whitney PW1400G.
Nowy samolot wąskokadłubowy z RosjiChociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu, ale ta liczba wkrótce wzrośnie, ponieważ podczas tegorocznego MAKS-a w Moskwie Yakutia zdecydowała, że będzie miała 10 takich samolotów w swojej flocie.