Irkut pomyślnie przeprowadził pierwsze testy certyfikacyjne potwierdzające zdolność samolotu MC-21-300 do funkcjonowania na mokrych drogach startowych. Podczas prób prowadzonych w porcie lotniczym Uljanowsk-Wostocznyj (w południowo-zachodniej Rosji), gdzie znajduje się 5-kilometrowa droga startowa, samolot testowy MSN002 przejechał po znajdującym się na pasie startowym korycie wody, w którym poziom jej wynosił co najmniej 30 mm.
Pierwsze próby miały na celu sprawdzenie, jak samolot będzie zachowywać się na drogach startowych pokrytych wodą po deszczu i udowodnił, że do środka jego silników i pomocniczej jednostki napędowej (APU) nie przedostanie się ani woda znajdująca się pod samolotem, ani krople wody rozpylane przez przednie podwozie oraz że nie uszkadza ona elementów konstrukcji, systemów i wyposażenia statku powietrznego. Podczas testu samolot jechał z prędkością 60 węzłów (111 km/h). W kolejnych testach prędkość zostanie zwiększona do ponad 140 węzłów (259 km/h).
Na potrzeby testu na drodze startowej stworzono "wodne koryto" za pomocą rowków, w których umieszczono gumowe pasy w celu zatrzymania wody. Powstała w ten sposób kałuża miała 70 m długości i 20 m szerokości. Zgodnie z planem MC-31 przejechał przez pas kilka razy, co miało na celu sprawdzenie zachowania samolotu w różnych sytuacjach jak np. użycie ciągu wstecznego. Rezultaty testu poddane zostaną analizie przez biuro projektowe Irkuta, które na ich podstawie stworzy szeroką gamę typowych scenariuszy operacyjnych.
Przebieg testów jest rejestrowany przez zespół pokładowych urządzeń pomiarowych, kamery systemu nadzoru wizyjnego zainstalowane na ziemi i w samolocie, a także przez przedstawicieli ośrodków certyfikacji i specjalistów z Irkut Corporation. Badania prowadzone są w ramach programu certyfikacji samolotów MC-21-300, zgodnie z rosyjskimi i europejskimi (EASA) normami zdatności do lotu.
Flota certyfikacyjna
Pierwszy MC-21 wzbił się w powietrze 28 maja 2017 r. (73051), drugi (73053) 12 maja 2018 r., trzeci (73054) zaczął latać 16 marca br, a czwarty 25 grudnia 2019 r. Dwa inne samoloty MC-21 są poddawane testom statycznym i wytrzymałościowym. Warto także dodać, że na początku listopada ub.r. eksperci i piloci Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wraz z pilotami i ekipą techniczną Irkut Corporation ukończyli trzecią sesję lotów w programie certyfikacji nowego samolotu.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu, ale ta liczba wkrótce wzrośnie, ponieważ podczas tegorocznego MAKS-a w Moskwie Yakutia zdecydowała, że będzie miała 10 takich samolotów w swojej flocie.