Rosyjska Irkut Corporation poinformowała, że trzeci samolot MC-21-300 o oznaczeniu MC0004 dołączył wczoraj (16 marca) w Irkucku do programu testowego programu MC-21.
Kolejny MC-21 dołączania do floty Irkuta
Samolot o numerze seryjnym MC0004 i rejestracji 73054, przeprowadził 1,5 godzinny lot techniczny, osiągając wysokość około 12 tys. stóp (3600 m) i prędkość 240 węzłów (450 km/h). Za sterami zasiadło dwóch pilotów doświadczalnych Andrej Woropajew i Roman Taskaew. Trzeci MC-21 posiada pełną kabinę pasażerską wraz z pokładowym sprzętem testowym. Irkut potwierdził, że załoga nie zgłaszała problemów z maszyną, a cały lot przebiegł bez zakłóceń.
MC-21 z pełną kabiną pasażerską zostanie oficjalnie zaprezentowany podczas nadchodzących pokazów i targów lotniczych MAKS 2019, które mają się odbyć pod koniec sierpnia na podmoskiewskim lotnisku Żukowskij. – Podczas MAKS 2019 będziemy mogli pokazać potencjalnym klientom i przyszłym pasażerom jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych rosyjskiego samolotu pasażerskiego czyli wyższy poziom komfortu – powiedział Denis Manturov, minister handlu i przemysłu.
Irkut, który do tej pory prowadził, z zakładu w Moskwie, loty testowe dwoma innymi MC-21-300, wyposażonymi w silniki Pratt & Whitney PW1400G, montuje obecnie czwarty samolot tego typu. Nowa maszyna jeszcze w tym roku dołączy do kampanii certyfikacyjnej MC-21.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MS-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MS-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.