Firma Irkut Corporation podsumowała w środę (5 sierpnia) wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej.
O rozpoczęciu testów informowaliśmy w naszym artykule "
Irkut: Rozpoczęły się testy wodne nowego MC-21-30". Teraz wiemy, że od 16 do 22 lipca rosyjski producent wykonał nowym MC-21-300 dokładnie 29 przejazdów i 3 kołowania na korycie wodnym przy prędkościach od 10 do 150 węzłów (od 18,5 km do 278 km/h) przy różnych konfiguracjach, w tym wykorzystaniu odwracacza ciągu silników.
Testy zostały przeprowadzone na lotnisku Uljanowsk-Wostocznyj (w południowo-zachodniej Rosji), gdzie znajduje się 5-kilometrowa droga startowa. Na potrzeby testu na drodze startowej stworzono "wodne koryto" za pomocą rowków, w których umieszczono gumowe pasy w celu zatrzymania wody. Powstała w ten sposób kałuża miała 70 m długości i 20 m szerokości. Samolot testowy MSN002 przejechał po znajdującym się na pasie startowym korycie wody, w którym poziom jej wynosił co najmniej 30 mm.
W trakcie badań potwierdzono możliwość bezpiecznego poruszania się po mokrej drodze startowej w szerokim zakresie prędkości. Testy udowodniły, że do środka jego silników i pomocniczej jednostki napędowej (APU) nie przedostanie się ani woda znajdująca się pod samolotem, ani krople wody rozpylane przez przednie podwozie oraz że nie uszkadza ona elementów konstrukcji, systemów i wyposażenia statku powietrznego. Ponadto testy wykazały, że maszyna MC-21-300 stabilnie się porusza i zachowuje kontrolę na pasie startowym pokrytym wodą. Przebieg testów jest rejestrowany przez zespół pokładowych urządzeń pomiarowych, kamery systemu nadzoru wizyjnego zainstalowane na ziemi i w samolocie, a także przez przedstawicieli ośrodków certyfikacji i specjalistów z Irkut Corporation. Badania prowadzone są w ramach programu certyfikacji samolotów MC-21-300, zgodnie z rosyjskimi i europejskimi (EASA) normami zdatności do lotu.
Nowy samolot wąskokadłubowy z RosjiChociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu, ale ta liczba wkrótce wzrośnie, ponieważ podczas tegorocznego MAKS-a w Moskwie Yakutia zdecydowała, że będzie miała 10 takich samolotów w swojej flocie.