Partner serwisu
Biznes i przemysł

Israir chce przejąć czeskie Smartwings

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Israir chce przejąć czeskie Smartwings
fot. Piotr Bożyk
Izraelski lotniczy przewoźnik turystyczny Israir chciałby przejąć prywatne czeskie linie lotnicze Smartwings. Israir złożył właścicielom czeskiego przewoźnika oficjalną ofertę zakupu o wartości 44 milionów euro. Izraelski przewoźnik planuje rozszerzyć swoją obecność w Europie. Na przeszkodzie wykupu 100 proc. udziałów w Smartwings mogą jednak stanąć inne linie lotnicze, jak i obowiązujące w UE prawo, że większościowym udziałowcem musi być osoba fizyczna, będąca obywatelem któregokolwiek unijnego państwa.

Na giełdzie w Tel Awiwie Israir złożył ostateczną ofertę przejęcia Smartwings. Izraelskie linie na zakup czeskich linii lotniczych planują wyłożyć 43,7 milionów dolarów. Zarząd Israira pierwsze plany inwestycji w Europie ujawnił w lipcu, stwierdzając, że bliskowschodnie linie zapłacą za pełny pakiet akcji czeskiego przewoźnika od 20 do 30 milionów euro. Od tego czasu, z powodu inflacji, wartość Smartwings wzrosła, dlatego Israir złożył bardziej hojną ofertę zakupową.

Prywatne czeskie linie Smartwings są obecnie w większości własnością Jiříego Šimáňa i Romana Vika, a pozostałe 49,92 proc. akcji należy do państwowej chińskiej firmy inwestycyjnej CITIC. Po tym, jak chińska firma nie zrealizowała obiecanych inwestycji finansowych, doszło do pogorszenia się stosunków między właścicielami a akcjonariuszami z Państwa Środka. Jeśli oferta Israira zostałby zaakceptowana, i tak, na podstawie unijnego prawa, struktura własnościowa linii lotniczych będzie musiała zostać tak ułożona, aby większościowym udziałowcem był podmiot zarejestrowany w Unii Europejskiej lub osoba fizyczna będąca obywatelem któregokolwiek unijnego państwa. Smartwings operuje obecnie flotą 34 boeingów 737, z których większość (23) to 737-800. Linie posiadają stałe bazy w siedmiu krajach m.in. Czechach, Polsce, Hiszpanii (Wyspy Kanaryjskie) czy Izraelu.

Smartwings dzierżawią samoloty Israir 

Israir i Smartwings od dłuższego czasu blisko ze sobą współpracują. Wraz z podpisaniem umowy code-share czeski przewoźnik od kilku lat świadczy dla Israir usługi wet-leasingu (ACMI). Ostatnio czeskie linie wydzierżawiły izraelskiemu rekreacyjnemu przewoźnikowi wraz z załogą boeingi 737-800. Ciągnąca się od jakiegoś czasu kooperacja między dwoma liniami nie musi oznaczać zawarcia umowy wykupu akcji, ponieważ, jak podaje czeski portal „Calcalist” istnieją inne, nienazwane wprost, linie lotnicze zainteresowane przejęciem czeskiego przewoźnika. Zarząd Israira powiedział, że nie jest w stanie ocenić swoich szans przy zakupie akcji Smartwings ze względu na obecność konkurencji. Przedstawiciele czeskiego operatora na razie odmawiają komentowania składanych ofert. – Nie będziemy tego komentować – powiedziała rzeczniczka Smartwings, Vladimíra Dufková.

Israir, po przeprowadzeniu w czerwcu pierwszej oferty publicznej (IPO) posiada gotówkę, którą chce zainwestować w rozwój działalności. Dodatkowo linie od dłuższego czasu planują rozwój swojej europejskiej sieci połączeń do i z Tel Awiwu. Przed przeprowadzeniem publicznej zbiórki pieniędzy linie zostały poddane procesowi restrukturyzacji, gdyż pandemia COVID-19 spowodowała, że dalsza działalność wakacyjnych linii z Izraela stanęła pod znakiem zapytania. chce rozwijać swoją europejską sieć i ma trochę gotówki do stracenia po zakończeniu. Holding zarządzający izraelskim operatorem ogłosił w 2020 roku upadłość przewoźnika. Kilka miesięcy później firma finansowa BGI, kierowana przez izraelskich potentatów sprzedaży detalicznej – Ramiego Levy i Shaloma Haima, kupiła linie lotnicze za 45,6 mln dolarów. Od tego momentu linie powróciły na ścieżkę wzrostu działalności, przynosząc w ostatnich miesiącach regularne zyski.

Nowi właściciele ostatni zakomunikowali, że dwa turbośmigłowe samoloty typu ATR-72, zostaną do grudnia sprzedane, a nienazwany zagraniczny nabywca zapłaci za maszyny około 10 milionów euro. Gdy to nastąpi, Israir będzie przewoźnikiem opierającym swoją flotę wyłącznie na samolotach produkcji Airbusa, a dokładniej mówiąc, na maszynach z rodziny A320. Obecnie linie użytkują sześć takich wąskokadłubowców. W drugim kwartale przeszłego roku do floty przewoźnika dołączy kolejny A320neo.

Prawie 5 mln pasażerów i umowa z FlyDubai

Czeskie prywatne linie lotnicze Smartwings przewiozły na pokładach swoich samolotów prawie 4,6 mln pasażerów w ciągu pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku, o 2,5 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Stanowi to 120 proc. wzrost rok do roku. Od stycznia do września linie wykonały ponad 29 tys. lotów, więcej o 92 proc. niż rok wcześniej. Oprócz Czech Smartwings obsługiwały rejsy z kolejnych ośmiu hubów zlokalizowanych w siedmiu krajach. Więcej na ten temat pisaliśmy w TYM ARTYKULE.

Wcześniej informowaliśmy również, że hybrydowe lnie lotnicze FlyDubai ogłosiły podpisanie umowy tzw. leasingu mokrego (ACMI) czterech boeingów 737-800 Next Generation od czeskich prywatnych linii lotniczych Smartwings. Dzierżawa potrwa od 17 listopada bieżącego roku do 16 stycznia 2023 roku. Umowa ma umożliwić większej liczbie pasażerów bezproblemowe podróże lotami w ramach sieci połączeń flydubai w czasie zwiększonego zapotrzebowania na loty w okresie zimowym. Więcej na ten temat w TYM ARTYKULE.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Izraelski Sun d’Or wróci do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Izraelski Sun d’Or wróci do Krakowa

Mateusz Kieruzal 11 września 2023

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Pasażer i linie lotnicze

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Redakcja/inf. pras. 08 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia! Już 70 tys. obsłużonych pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Izraelski Sun d’Or wróci do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Izraelski Sun d’Or wróci do Krakowa

Mateusz Kieruzal 11 września 2023

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Pasażer i linie lotnicze

Umowa Emirates i United. Więcej opcji lotów do i z Meksyku

Redakcja/inf. pras. 08 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia! Już 70 tys. obsłużonych pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5