Izraelski lotniczy przewoźnik turystyczny Israir chciałby przejąć prywatne czeskie linie lotnicze Smartwings. Israir złożył właścicielom czeskiego przewoźnika oficjalną ofertę zakupu o wartości 44 milionów euro. Izraelski przewoźnik planuje rozszerzyć swoją obecność w Europie. Na przeszkodzie wykupu 100 proc. udziałów w Smartwings mogą jednak stanąć inne linie lotnicze, jak i obowiązujące w UE prawo, że większościowym udziałowcem musi być osoba fizyczna, będąca obywatelem któregokolwiek unijnego państwa.
Na giełdzie w Tel Awiwie Israir złożył ostateczną ofertę przejęcia Smartwings. Izraelskie linie na zakup czeskich linii lotniczych planują wyłożyć 43,7 milionów dolarów. Zarząd Israira pierwsze plany inwestycji w Europie ujawnił w lipcu, stwierdzając, że bliskowschodnie linie zapłacą za pełny pakiet akcji czeskiego przewoźnika od 20 do 30 milionów euro. Od tego czasu, z powodu inflacji, wartość Smartwings wzrosła, dlatego Israir złożył bardziej hojną ofertę zakupową.
Prywatne czeskie linie Smartwings są obecnie w większości własnością Jiříego Šimáňa i Romana Vika, a pozostałe 49,92 proc. akcji należy do państwowej chińskiej firmy inwestycyjnej CITIC. Po tym, jak chińska firma nie zrealizowała obiecanych inwestycji finansowych, doszło do pogorszenia się stosunków między właścicielami a akcjonariuszami z Państwa Środka. Jeśli oferta Israira zostałby zaakceptowana, i tak, na podstawie unijnego prawa, struktura własnościowa linii lotniczych będzie musiała zostać tak ułożona, aby większościowym udziałowcem był podmiot zarejestrowany w Unii Europejskiej lub osoba fizyczna będąca obywatelem któregokolwiek unijnego państwa. Smartwings operuje obecnie flotą 34 boeingów 737, z których większość (23) to 737-800. Linie posiadają stałe bazy w siedmiu krajach m.in. Czechach, Polsce, Hiszpanii (Wyspy Kanaryjskie) czy Izraelu.
Smartwings dzierżawią samoloty Israir Israir i Smartwings od dłuższego czasu blisko ze sobą współpracują. Wraz z podpisaniem umowy code-share czeski przewoźnik od kilku lat świadczy dla Israir usługi wet-leasingu (ACMI). Ostatnio czeskie linie wydzierżawiły izraelskiemu rekreacyjnemu przewoźnikowi wraz z załogą boeingi 737-800. Ciągnąca się od jakiegoś czasu kooperacja między dwoma liniami nie musi oznaczać zawarcia umowy wykupu akcji, ponieważ, jak podaje czeski portal „Calcalist” istnieją inne, nienazwane wprost, linie lotnicze zainteresowane przejęciem czeskiego przewoźnika. Zarząd Israira powiedział, że nie jest w stanie ocenić swoich szans przy zakupie akcji Smartwings ze względu na obecność konkurencji. Przedstawiciele czeskiego operatora na razie odmawiają komentowania składanych ofert. – Nie będziemy tego komentować – powiedziała rzeczniczka Smartwings, Vladimíra Dufková.
Israir, po przeprowadzeniu w czerwcu pierwszej oferty publicznej (IPO) posiada gotówkę, którą chce zainwestować w rozwój działalności. Dodatkowo linie od dłuższego czasu planują rozwój swojej europejskiej sieci połączeń do i z Tel Awiwu. Przed przeprowadzeniem publicznej zbiórki pieniędzy linie zostały poddane procesowi restrukturyzacji, gdyż pandemia COVID-19 spowodowała, że dalsza działalność wakacyjnych linii z Izraela stanęła pod znakiem zapytania. chce rozwijać swoją europejską sieć i ma trochę gotówki do stracenia po zakończeniu. Holding zarządzający izraelskim operatorem ogłosił w 2020 roku upadłość przewoźnika. Kilka miesięcy później firma finansowa BGI, kierowana przez izraelskich potentatów sprzedaży detalicznej – Ramiego Levy i Shaloma Haima, kupiła linie lotnicze za 45,6 mln dolarów. Od tego momentu linie powróciły na ścieżkę wzrostu działalności, przynosząc w ostatnich miesiącach regularne zyski.
Nowi właściciele ostatni zakomunikowali, że dwa turbośmigłowe samoloty typu ATR-72, zostaną do grudnia sprzedane, a nienazwany zagraniczny nabywca zapłaci za maszyny około 10 milionów euro. Gdy to nastąpi, Israir będzie przewoźnikiem opierającym swoją flotę wyłącznie na samolotach produkcji Airbusa, a dokładniej mówiąc, na maszynach z rodziny A320. Obecnie linie użytkują sześć takich wąskokadłubowców. W drugim kwartale przeszłego roku do floty przewoźnika dołączy kolejny A320neo.
Prawie 5 mln pasażerów i umowa z FlyDubaiCzeskie prywatne linie lotnicze Smartwings przewiozły na pokładach swoich samolotów prawie 4,6 mln pasażerów w ciągu pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku, o 2,5 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Stanowi to 120 proc. wzrost rok do roku. Od stycznia do września linie wykonały ponad 29 tys. lotów, więcej o 92 proc. niż rok wcześniej. Oprócz Czech Smartwings obsługiwały rejsy z kolejnych ośmiu hubów zlokalizowanych w siedmiu krajach. Więcej na ten temat pisaliśmy w
TYM ARTYKULE.
Wcześniej informowaliśmy również, że hybrydowe lnie lotnicze FlyDubai ogłosiły podpisanie umowy tzw. leasingu mokrego (ACMI) czterech boeingów 737-800 Next Generation od czeskich prywatnych linii lotniczych Smartwings. Dzierżawa potrwa od 17 listopada bieżącego roku do 16 stycznia 2023 roku. Umowa ma umożliwić większej liczbie pasażerów bezproblemowe podróże lotami w ramach sieci połączeń flydubai w czasie zwiększonego zapotrzebowania na loty w okresie zimowym. Więcej na ten temat w
TYM ARTYKULE.