ITA Airways odebrała wczoraj (26 maja) pierwszego airbusa A330neo (EI-HJN) w Tuluzie. A330-900neo o oznaczeniu MSN2035 jest pierwszym z 17, który został dostarczony do włoskiej linii. Docelowo nowe maszyny będą zastępować we flocie starsze airbusy A330-200. Samolot jest leasingowany od firmy Air Lease Corporation (ALC).
Na początku grudnia 2021 r. linia
ITA Airways oficjalnie potwierdziła umowę z Airbusem dotyczącą dostawy 10 A330-900neo. Wcześniej przewoźnik podjął decyzję, że wynajmie siedem takich maszyn właśnie od
Air Lease Corporation.
Nowe A330neo włoskiej linii będą posiadać konfigurację trzech klas podróży dla 291 pasażerów: 30 w klasie biznes, 24 w premium oraz 237 w klasie ekonomicznej. Łącznie każda z maszyn zabierać będzie o 41 więcej pasażerów niż obecnie użytkowane A330-200, który w konfiguracji trzech podróży zabierają 250 pasażerów.
Pierwszy samolot A330neo dla ITA otrzymał imię Gelindo Bordina byłego włoskiego lekkoatlety, maratończyka i mistrza olimpijskiego. Bordin to zwycięzca biegu maratońskiego na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1988 r. Jest pierwszym Włochem, który zdobył złoto olimpijskie w maratonie i jedynym mężczyzną, który wygrał zarówno Maraton Bostoński, jak i złoty medal olimpijski w tej dyscyplinie. Oprócz tego Bordin zdobył brązowy medal w Mistrzostwach Świata w 1987 r. (Rzym), a także dwa złote medale w Mistrzostwach Europy w 1986 r. (Stuttgart) i w 1990 r. (Split). W 1993 r. zakończył wyczynowe uprawianie lekkiej atletyki. Obecnie Bordin jest dyrektorem ds. marketingu sportowego w firmie Diadora, która jest włoskim producentem odzieży i obuwia sportowego.
Flota ITA
ITA będzie leasingować łącznie 85 nowych samolotów Airbusa z czego 23 odrzutowce będą to samoloty dalekodystansowe, w tym ultranowoczesne A350-900, oraz 53 samoloty do lotów krótko- i średniodystansowych. Przyloty nowych maszyn są rozłożone na lata 2022 - 2027, z czego w 2025 r. linia planuje posiadać 70 proc. floty opartej o nowe samoloty. Dostawy części z nich rozpoczęły się w drugim kwartale 2022 r., inicjując tym samym proces rozbudowy i konwersji początkowej floty ITA Airways. Obecnie w jej skład wchodzi 69 samolotów: 18 A319, 29 A320, trzy A320neo, osiem A330-200, jeden A330-900, cztery A220-300 oraz sześć A350-900. Przewoźnik czeka na dostawę 83 samolotów: siedmiu A220-100, 11 A220-300, 22 A320neo, 20 A321neo, 16 A330-900neo oraz czterech A350-900.
A330neo
Airbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również bezprecedensowy poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi, reprezentujący poprzednie generacje. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19.
Do tej pory zamówiono łącznie 289 samolotów A330neo: 11 A330-800 oraz 277 A330-900, z czego dostarczono 99 maszyn: siedem A330-800 oraz 92 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".