ITA Airways poinformowały dziś (11 października) na swoich profilach w mediach społecznościowych, że pierwszy we flocie airbus A220-300 poleci 16 października br. na trasach krajowych z Rzymu Fiumicino.
Linie ITA Airways zaprezentowały swojego pierwszego airbusa A220-300, który ma być niebawem trzonem floty wąskokadłubowej. Łącznie ITA Airways ma posiadać 22 maszyny tego typu: siedem A220-100 i 15 A220-300. Samolot A220-300 o rejestracji EI-HHI swój pierwszy lot techniczny wykonał w lipcu br. i oryginalnie miał być dostarczony do rosyjskich linii Azimuth Airlines. Z racji sankcji nałożonych na Rosję za wojnę na Ukrainie, samolot nie mógł trafić do rosyjskiego przewoźnika. Dlatego właściciel maszyny Air Lease Corporation (ALC) podpisał umowę z linią ITA.
Pierwszy włoski A220 otrzymał białe malowanie z napisem nawiązującym do ekologii "Born To Be Susteinable" (Urodzony, by być zrównoważonym), podobnym do jednej z eksploatowanych maszyn A350-900. Według ITA, pierwszy A220-300 wejdzie do służby 16 października na trasach krajowych z Rzymu do Mediolanu, Genui, Turynu oraz Neapolu, a także na międzynarodowych do Genewy, Zurychu i Monachium. Nowy A220 w wersji 300 zabierze na pokład 145 pasażerów (2-3) w konfiguracji jednej klasy podróży.
Najnowsze dane pokazują, że ITA odebrała już trzy samoloty A220-300: EI-HHI (MSN 55168), EI-HHJ (MSN 55176) oraz EI-HHK (MSN 55177). Na dostawę czekają kolejne trzy maszyny: o numerach seryjnych MSN 55221, 55235 oraz 55180. Wszystkie wspomniane A220 miały być dostarczone do Aziumuth Airlines, które podczas pokazów
MAKS 2021 zamówiły sześć takich maszyn.
Rodzina A220
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Od 2020 r. maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrośnie dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększy także maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż obecnie. Do 2019 r. podstawowa maksymalna masa do startu (MTOW) wynosiła 60,8 t dla A220-100 i 67,6 t dla A220-300. Dzięki zwiększeniu jej o 2,3 t wynosi ona kolejno 63,1 i 69,9 t.
Do tej pory zamówiono już 773 maszyny A220: 96 A220-100 oraz 677 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 227 samolotów tego typu: 55 A220-100 oraz 172 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (57), airBaltic (36) oraz Swiss (30).
Flota ITA
ITA będzie leasingować łącznie 85 nowych samolotów Airbusa z czego 23 odrzutowce będą to samoloty dalekodystansowe, w tym ultranowoczesne A350-900, oraz 53 samoloty do lotów krótko- i średniodystansowych. Przyloty nowych maszyn są rozłożone na lata 2022 - 2027, z czego w 2025 r. linia planuje posiadać 70 proc. floty opartej o nowe samoloty. Dostawy części z nich rozpoczęły się w drugim kwartale br., inicjując tym samym proces rozbudowy i konwersji początkowej floty ITA Airways. Obecnie w jej skład wchodzi 68 samolotów: 18 A319, 33 A320, osiem A330-200, trzy A220-300 oraz sześć A350-900. Przewoźnik czeka na dostawę 75 samolotów: siedmiu A220-100, 12 A220-300, 19 A320neo, 20 A321neo, 15 A330-900neo oraz dwóch A350-900.