Linia ITA Airways powitała w ubiegłym tygodniu (4 stycznia) w Rzymie pierwszego airbusa A320neo. Pierwsza z 43 maszyn z rodziny A320neo to samolot o rejestracji EI-INA, a napędzają go najnowsze silniki PW1100G Pure Power firmy Pratt & Whitney.
Linie ITA Airways zaprezentowały swojego pierwszego airbusa A320neo, który ma być niebawem trzonem floty wąskokadłubowej. Samolot A320 o rejestracji EI-INA (MSN 11201) swój pierwszy lot techniczny wykonał w 1 grudnia 2022 r. Po odbiorze w Tuluzie (16 grudnia ub. r.) A320neo trafił do Shannon gdzie otrzymał nowe barwy ITA Airways. Następnie 4 stycznia br. został przebazowany na rzymskie Fiumicino. Samolot nosi imię Giacinto Facchetti, który był włoskim piłkarzem niegdyś grającym na pozycji lewego obrońcy w klubie Inter Mediolan, gdzie wystąpił 476 razy, zdobywając 59 bramek. Od 2004 r. do swojej śmierci pod koniec 2006 r. był prezesem Interu Mediolan.
Łącznie ITA Airways ma posiadać 43 maszyny z rodziny A320neo: 23 A320neo i 20 A321neo.
Warto dodać, że rok temu po zakończeniu montażu końcowego samolot ten miał być dostarczony do rosyjskich linii S7 Airlines. Z racji sankcji nałożonych na Rosję za wojnę na Ukrainie, samolot nie mógł trafić do rosyjskiego przewoźnika. Dlatego właściciel maszyny irlandzki Avolon podpisał umowę z Jet Airways, która jednak wycofała się z odbioru i nowy samolot ostatecznie trafił do ITA Airways.
Kolejne trzy A320neo trafią do linii jeszcze w tym miesiącu. Będą to samolotu o oznaczeniu MSN 11261 i MSN 11288, które również miały trafić do S7 Airlines, a także maszyna MSN 11313, która została zbudowana dla ITA Airways.
Innowacyjna kabina zwiększy komfort podróży
A320neo będą obsługiwane przez ITA Airways przez pierwszy tydzień na trasach krajowych, a następnie na kontynentalnych, początkowo do największych hubów w Europie: Londynu, Amsterdamu i Frankfurtu. Nowy samolot we flocie, który zabierze na pokład 180 pasażerów, znacznie zwiększy komfort podróży na trasach krótko- i średniodystansowych. Nowa kabina ma wiele do zaoferowania, a ITA podkreśla, że nowe, duże schowki na bagaże nad głową mają o 40 proc. większą pojemność i mogą pomieścić nawet o 60 proc. więcej walizek, ponieważ można je układać w pionie (na dłuższym boku). Wystrój kabiny i wejście zostały gruntownie przeprojektowane i są jaśniejsze i bardziej przyjazne. System Human Centric Lighting, specjalnie zaprogramowany, elastyczny system oświetlenia, oświetla kabinę ciepłym czerwonym światłem, stopniowanymi odcieniami pośrednimi do zimniejszego niebieskiego światła. W zależności od pory dnia lub nocy, światło w kabinie samolotu jest w ten sposób dostosowane do biorytmów pasażerów. Komfort foteli został również poprawiony: boczne ściany kabiny Airspace zapewniają pasażerom więcej miejsca w obszarze ramion. Ponadto nowoczesne toalety są jeszcze bardziej przydatne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Flota ITA
ITA będzie leasingować łącznie 85 nowych samolotów Airbusa z czego 23 odrzutowce będą to samoloty dalekodystansowe, w tym ultranowoczesne A350-900, oraz 53 samoloty do lotów krótko- i średniodystansowych. Przyloty nowych maszyn są rozłożone na lata 2022 - 2027, z czego w 2025 r. linia planuje posiadać 70 proc. floty opartej o nowe samoloty. Dostawy części z nich rozpoczęły się w drugim kwartale br., inicjując tym samym proces rozbudowy i konwersji początkowej floty ITA Airways. Obecnie w jej skład wchodzi 67 samolotów: 17 A319, 31 A320, jednego A320neo, osiem A330-200, cztery A220-300 oraz sześć A350-900. Przewoźnik czeka na dostawę 84 samolotów: siedmiu A220-100, 11 A220-300, 22 A320neo, 20 A321neo, 17 A330-900neo oraz czterech A350-900.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 8665 maszyn z rodziny A320neo (85 A319neo, 3977 A320neo, 4603 A321neo), to około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.