Linie lotnicze Italia Trasporto Aereo (ITA) uzyskały w piątek zgodę regulatorów Unii Europejskiej - informuje Agencja Reutera. Nowy przewoźnik narodowy Włoch zastąpi 15 października Alitalię.
Komisja Europejska uznała również, że dokapitalizowanie ITA kwotą 1,35 mld euro od decydentów z Rzymu w ciągu najbliższych trzech lat jest zgodne z unijnymi zasadami udzielania pomocy publicznej.
Rząd Włoch wygospodarował w sumie dla nowego narodowego przewoźnika 3 mld euro. Po zatwierdzeniu przez KE pierwszej części dokapitalizowanie potrzebna będzie jeszcze zgoda na pozostałe 1,65 mld euro.
Narodowy przewoźnik Włoch w połowie sierpnia
otrzymał pozwolenie od rodzimego urzędu lotnictwa cywilnego (ENAC). Wówczas przejął 85 proc. slotów Alitalii w porcie Mediolan-Linate oraz 43 proc. slotów w stołecznym porcie Rzym-Fiumicino.
Flota ITA w pierwszej fazie działalności będzie realizować rejsy z pomocą 45 wąskokadłubowych airbusów A319 i A320 oraz siedmiu szerokokadłubowych airbusów A330-200. Odrzutowce na początku będą obsługiwać loty do 45 destynacji na 61 trasach. W najbliższym sezonie zimowym dolecą z Rzymu i Mediolanu do Bostonu, Miami, Nowego Jorku i Tokio.
Latem przyszłego roku do sieci długodystansowych połączeń nowego przewoźnika dołączą jeszcze Buenos Aires, Los Angeles, Sao Paulo i Waszyngton. Na liście ciekawszych europejskich destynacji są natomiast Amsterdam, Bruksela, Frankfurt nad Menem, Genewa, Londyn i Paryż, a następnie Ateny, Madryt i Tel Awiw.
Jak donosił wcześniej "Air Finance Journal" wycofanych zostanie jedenaście boeingów 777-200ER, które mają średnio 18 lat. Nowy narodowy przewoźnik Włoch powiększy w 2022 roku flotę do 78 samolotów. Plany przewidują nawet 105 maszyn w 2025 roku. 23 z nich to będą szerokokadłubowce, a 82 wąskokadłoubowce. Wówczas przewoźnik z Półwyspu Apenińskiego ma zatrudniać od 5500 do 5700 osób i latać do 74 destynacji na 89 trasach. Na początku działalności jednak pracować będzie od 2750 do najwyżej 2950 osób.