Rząd regionalny Sardynii ogłosił, że na obsługą połączeń lotniczych z portów Alghero, Olbia i Cagliari do lotnisk Mediolan-Linate i Rzym-Fiumicino powierzy Italia Trasporto Aereo (ITA). Nowy narodowy przewoźnik Włoch zastąpi od 15 października Alitalię, która dobę wcześniej zakończy oficjalnie działalność.
Trasy będą realizowane w ramach świadczenia usługi publicznej znanej we Włoszech pod nazwą „continuità territoriale”.
Zaproszenia do przetargu w celu zapewnienia "ciągłości terytorialnej" otrzymało w sumie dwanaście linii lotniczych ze Starego Kontynentu. Wśród nich, oprócz
ITA, znalazły się również
Air Malta, Blue Air, Blue Panorama, Danish Air Transport, easyJet, Neos Air, Ryanair, Volotea, Vueling i Wizz Air. Zwycięzca przetargu uzyskał zgodnie z procedurą przydzielenie dotowanych przez państwo usług na siedem miesięcy z opcją przedłużenia na kolejne dwa lata.
Flota ITA w pierwszej fazie działalności będzie realizować rejsy z pomocą 45 wąskokadłubowych airbusów A319 i A320 oraz siedmiu szerokokadłubowych airbusów A330-200. Odrzutowce na początku będą obsługiwać loty do 45 destynacji na 61 trasach. W najbliższym sezonie zimowym dolecą z Rzymu i Mediolanu do Bostonu, Miami, Nowego Jorku i Tokio.
Latem 2022 roku do sieci długodystansowych połączeń nowego przewoźnika dołączą jeszcze Buenos Aires, Los Angeles, Sao Paulo i Waszyngton. Na liście ciekawszych europejskich destynacji są natomiast Amsterdam, Bruksela, Frankfurt nad Menem, Genewa, Londyn i Paryż, a następnie Ateny, Madryt i Tel Awiw.
"Air Finance Journal" informował na początku września, że z floty ITA wycofanych zostanie jedenaście boeingów 777-200ER, które mają średnio 18 lat. Nowy narodowy przewoźnik Włoch powiększy w 2022 roku flotę do 78 samolotów. Plany przewidują nawet 105 maszyn w 2025 roku. 23 z nich to będą szerokokadłubowce, a 82 wąskokadłoubowce. Wówczas przewoźnik z Półwyspu Apenińskiego ma zatrudniać od 5500 do 5700 osób i latać do 74 destynacji na 89 trasach. Na początku działalności jednak pracować będzie od 2750 do najwyżej 2950 osób.