Firma Air Lease Corporation (ALC) ogłosiła w czwartek (30 września), że Italia Trasporto Aereo (ITA), nowa narodowa linia Włoch, zgodziła się na leasing długoterminowy 31 nowych samolotów od A220 przez rodzinę A320neo kończąc na A330-900neo z portfela zamówień ALC w Airbusie. Ponadto ITA podpisała także wstępną umowę z Airbusem na mocy której zamówi 28 nowych samolotów tego producenta.
ALC dostarczy ITA 31 nowych maszyn
Wśród 31 nowych i leasingowanych samolotów od ALC znajduje się: 15 A220, dwa A320neo, dziewięć A321neos i pięć A330-900neo z portfela zamówień ALC w Airbusie. Samoloty te będą dostarczane do przewoźnika stopniowo, a pierwsze dostawy planowane są na drugą połowę 2022 r.
- Air Lease Corporation z przyjemnością i dumą pełni rolę lessora dla ITA, dostarczając linii 31 nowych samolotów Airbusa, w tym najnowocześniejsze odrzutowce z rodziny A220 i A320/321neo, a także najnowsze, przyjazne dla środowiska samoloty szerokokadłubowe w długoterminowym leasingu operacyjnym z portfela zamówień ALC. Dzięki tym transakcjom ITA będzie mogło obsługiwać najbardziej zaawansowane technologicznie nowe samoloty, które z dużą wydajnością pokryją europejską i międzykontynentalną siatkę połączeń ITA. Liczymy na długoterminowe, udane partnerstwo - powiedział Steven F. Udvar-Házy, prezes Air Lease Corporation.
Porozumienie również z Airbusem
Oprócz tych 31 samolotów od ALC, ITA podpisała porozumienie z Airbusem dotyczące zakupu 28 nowych samolotów: 10 A330neo do obsługi lotów długodystansowych, siedmiu A220 oraz 11 samolotów A320neo, a dostawy tych ostatnich mają się rozpocząć po zakończeniu realizacji pierwszego biznesplanu.
- ITA dokonała dokładnej oceny samolotów w ramach czystego arkusza i wybrała Airbusa we wszystkich segmentach. Jest to bardzo satysfakcjonujące i świadczy o wielkiej wartości gamy produktów Airbusa. Wyznacza ona punkt odniesienia w prowadzeniu programu dekarbonizacji i efektywności. Od początku ściśle współpracowaliśmy z ITA, uważnie wsłuchując się w ich wymagania. Dziś jesteśmy dumni i wdzięczni, że możemy towarzyszyć ITA w budowaniu jej wspólnej przyszłości. Grazie Mille! - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International.
W sumie, ITA będzie leasingować łącznie 56 nowych samolotów Airbusa z czego 13 odrzutowców będą to samoloty dalekodystansowe, w tym ultranowoczesne A350-900, oraz 43 samoloty do lotów krótko- i średniodystansowych. Dostawy są rozłożone na lata 2022 - 2027, z czego w 2025 r. linia planuje posiada 70 proc. floty opartej o nowe samoloty. Dokładnie rozpoczną się one pod koniec pierwszego kwartału 2022 r., rozpoczynając tym samym proces rozbudowy i konwersji początkowej floty ITA na nową generację bardziej wydajnych i przyjaznych dla środowiska samolotów, wyposażonych w najlepsze technologie i najnowocześniejsze kabiny gwarantujące podróżnym maksymalny komfort.
- Strategiczne partnerstwo z Airbusem i ALC jest kluczowe dla ITA, aby przeskoczyć nasz Business Plan zmierzający do osiągnięcia naszych celów w postaci nowej, przyjaznej środowisku floty ze znacznie niższymi kosztami operacyjnymi i leasingowymi. Chcę podziękować zarówno Christianowi Schererowi z Airbusa, jak i Stevenowi F. Udvarowi-Házy'emu z ALC, za ich zaufanie w przyszłość naszej zupełnie nowej linii lotniczej - powiedział Alfredo Altavilla, prezes ITA.
ITA zmniejszy również o połowę liczbę firm leasingowych z 12, z których korzystała Alitalia w ramach zarządzania flotą, do sześciu partnerów o sprawdzonej kondycji finansowej, którzy będą współpracować z linią w procesie rozbudowy floty z początkowych 52 samolotów do 105 samolotów w 2025 r.