Jacek Bartosiak zrezygnował z dniem 19 lutego, z przyczyn osobistych z funkcji prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny. Decyzje w spółce będą podejmowane przez zarząd w składzie trzyosobowym. Przygotowania do budowy CPK są kontynuowane.
Decyzja osobista
Jacek Bartosiak zrezygnował z funkcji z powodów osobistych. Na swoich miejscach w zarządzie pozostali: Dariusz Sawicki odpowiedzialny za część lotniskową, Piotr Malepszak, który odpowiada za część kolejową, i Michał Wrona, w którego gestii są kwestie finansowe. Spółka celowa kontynuuje przygotowania do budowy CPK.
– Rozumiem i szanuję decyzję Jacka Bartosiaka, a jednocześnie dziękuję mu za ogrom pracy organizacyjnej w trudnym początkowym okresie działania spółki. CPK to najważniejszy rządowy projekt infrastrukturalny w Polsce. Do jego realizacji udało nam się już stworzyć zespół uznanych fachowców, co gwarantuje ciągłość tego projektu. Uzgodniłem z Jackiem, że nadal możemy liczyć na jego wsparcie przy Programie CPK – mówi wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– Moja rezygnacja motywowana jest wyłącznie sprawami osobistymi. Chcę z całą mocą podkreślić, że moja opinia co do konieczności budowy CPK pozostaje niezmienna. W interesie Polski i Europy Środkowo-Wschodniej jest jak najszybsze uruchomienie CPK, który będzie impulsem dla PKB, wehikułem do tworzenia miejsc pracy oraz poprawi mobilność społeczną regionu i zwiększy bezpieczeństwo Polski – mówi Jacek Bartosiak, były prezes CPK. ¬ – Węzły transportowe takie jak CPK są krwiobiegiem globalnej gospodarki, oznaczając przepływ towarów, kapitału, wiedzy, innowacji, ludzi, idei i pomysłów. Dobrze zarządzane kraje, a do takich chcemy się zaliczać, posiadają na swoim terenie duże węzły przesiadkowe – podkreśla.
W spółce od listopadaJacek Bartosiak stał na czele spółki CPK od połowy października ub. roku. Do 30 listopada w spółce funkcjonował jednoosobowy zarząd. Od 1 grudnia do Jacka Bartosiaka dołączyli trzej pozostali członkowie zarządu: Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak i Michał Wrona.
Przed objęciem funkcji w zarządzie spółki Jacek Bartosiak był członkiem zespołu doradczego przy pełnomocniku rządu ds. budowy CPK. Wcześniej jako adwokat był partnerem zarządzającym w kancelarii prawnej zajmującej się obsługą biznesu. Bartosiak to również uznany ekspert ds. geopolityki i strategii: dyrektor Programu Gier Wojennych i Symulacji w Fundacji Pułaskiego i Senior Fellow w Potomac Foundation w Waszyngtonie. Jest autorem książek „Pacyfik i Eurazja. O wojnie" i „Rzeczpospolita między lądem a morzem. O wojnie i pokoju”.
Przygotowania do budowy CPK trwają nadal. W tym roku spółka przeszła tzw. Test Prywatnego Inwestora przeprowadzony przez jedną z największych na rynku firm konsultingowych. Wyniki wskazują na opłacalność budowy CPK z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego: stopa zwrotu z lotniskowej części tej inwestycji wynosi prawie 10 proc.
W ciągu ostatnich tygodni spółka CPK zdefiniowała wstępny zakres prac koniecznych dla realizacji nowego lotniska, który obejmuje ponad 60 elementów infrastruktury portu. W części kolejowej gotowy jest także podział zadań inwestycyjnych między spółki: CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie budowy tzw. szprych, czyli poszczególnych korytarzy kolejowych obsługujących Port Lotniczy Solidarność .
W tym roku przyjęty będzie plan wieloletni CPK, czyli dokument, który określi, jakie konkretnie inwestycje będą realizowane, w jakim czasie i jakie finansowanie budżetowe będzie w tym celu potrzebne. Także w tym roku spośród międzynarodowych podmiotów z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania i budowy największych portów lotniczych zostanie też wybrany dla CPK partner strategiczny. Doradca będzie wspierał spółkę CPK wiedzą w dziedzinie planowania, projektowania, a potem budowy oraz zasad zarządzania i operowania lotniskiem.
Doradca ma brać udział w przygotowaniu tzw. masterplanu. Ten kluczowy dla inwestycji dokument koncepcyjny będzie zawierał m.in. długoterminowe prognozy rozwoju lotniska w horyzoncie co najmniej 20 lat, szczegółową lokalizację elementów infrastruktury (m.in. terminala i pasów startowych) oraz zakładany kosztorys i harmonogram przedsięwzięcia wraz z listą towarzyszących inwestycji infrastrukturalnych.