Trwa odbudowa linii nr 182, która pozwoli doprowadzić kolej do lotniska w Pyrzowicach. Jak udało nam się dowiedzieć, na lotnisko nie dojadą pociągi PKP Intercity. Nie wiadomo, kto obsłuży połączenia regionalne. Samorząd wstępnie poinformował, że chciałby powierzyć obsługę Kolejom Śląskim; są jednak wątpliwości, czy to rozwiązanie zgodne z prawem.
We wrześniu 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe
podpisały umowę na długo oczekiwaną odbudowę linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia przez Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. Postępy prac są widoczne - w maju
na linii pojawił się pierwszy pociąg towarowy. Prace mają potrwać do końca przyszłego roku.
Kto obsłuży połączenia do lotniska?
Jednocześnie nic nie wiadomo o planowanej organizacji połączeń kolejowych do portu lotniczego. Niedawno Województwo Śląskie przesłało do biuletynu informacyjnego Unii Europejskiej wstępne ogłoszenie informacyjne o zamiarze bezpośredniego udzielenia zamówień podmiotowi wewnętrznemu na przewozy kolejowe. Dotyczy ono tras:
- Gliwice–Katowice–Zawiercie–MPL Katowice–Tarnowskie Góry
- Katowice–Tarnowskie Góry–MPL Katowice–Zawiercie
- Częstochowa–Zawiercie–MPL Katowice–Tarnowskie Góry
- Tarnowskie Góry-MPL Katowice-Zawiercie
Zlecenie miałby wykonać podmiot wewnętrzny, a więc Koleje Śląskie. Początek usługi określono na 10 grudnia 2023 roku, przez 84 miesiące, a więc przez siedem lat.
Co na to Koleje Śląskie? Czy przewoźnik jest przygotowany do świadczenia tej usługi? - Jako odpowiedzialny przewoźnik regionalny będziemy monitorować sytuację. Nowa linia będzie miała duże znaczenie w kontekście skomunikowania regionu z portem lotniczym w Pyrzowicach. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zarówno mieszkańców regionu, jak i gości z Polski oraz z zagranicy, będziemy się bacznie sprawie przyglądać, analizując potencjalne zainteresowanie nową linią wśród pasażerów. Jeżeli Zarząd podejmie taką decyzję, Koleje Śląskie wezmą udział w przetargu - jeżeli tylko takowy się pojawi - mówi "Rynkowi Lotniczemu" Patrycja Tomaszczyk, rzeczniczka KŚ
- Nie mamy w tej chwili konkretnych planów czy założeń dotyczących tego przedsięwzięcia. Tym bardziej nie planujemy zagospodarowania taboru. Powód jest oczywisty: tej linii jeszcze nie ma - dodaje rzeczniczka.
Czy powierzenie przewozów jest możliwe w świetle IV pakietu kolejowego?
W ogłoszeniu województwo śląskie napisało, że powierzenie jest możliwe na mocy art. 5 ust. 2 rozporządzenia 1370/2007. Jednak zgodnie z zapisami tzw. IV Pakietu Kolejowego,
począwszy od 13 grudnia 2020 r. w przypadku organizacji przewozów wojewódzkich obowiązkowe jest stosowanie procedury przetargowej. Jak wskazuje Tadeusz Syryjczyk, Partner w ZDG TOR, według Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (Art. 22a.) przepisu tego nie stosuje się do umów o wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie. Jest to efekt porozumienia z Komisją Europejską, które umożliwiło zatwierdzenie pomocy publicznej dla Polregio (
więcej na ten temat można znaleźć w tym raporcie); Polska zgodziła się wówczas na wcześniejsze otwarcie wojewódzkich przewozów kolejowych.
Samorząd województwa oraz Zarząd Transportu Metropolitalnego nie odpowiedziały na nasze pytania w sprawie wątpliwości związanych z trybem zawarcia ewentualnej umowy. O przewozy do nowej stacji przy lotnisku Pyrzowice zapytaliśmy również Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP Intercity, które
przez kilka miesięcy jeździło do warszawskiego lotniska Chopina, ale szybko wycofało się z tego pomysłu. - Obecnie nie planujemy obsługi linii do lotniska w Pyrzowicach - poinformowała Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity. Na tą chwilę można zatem założyć, że do lotniska dojadą tylko pociągi regionalne.