Jako pierwsza w Japonii linia Japan Airlines odebrała dziś (13 czerwca) pierwszego A350-900, który jest także Airbusem numer jeden w historii przewoźnika. Po ceremonii przekazania maszyny w Tuluzie, w której wzięła udział redakcja Rynku Lotniczego, samolot odleciał na lotnisko Tokio-Haneda gdzie nastąpi uroczyste powitanie maszyny.
A350 o oznaczeniu MSN321 i rejestracji JA01XJ jest pierwszym z trzech, które zostaną dostarczone japońskiej linii w tym roku. Samolot przeszedł szereg testów naziemnych, a także wykonał kilka lotów technicznych. Samolot ma także obniżoną maksymalną masę do startu (MTOW) do 217 ton, dzięki czemu będzie w stanie wykonywać bez problemu loty krajowe, co przełoży się także na zwiększoną liczbę cykli. – To bardzo piękne podsumowanie na nasze 50-lecie. W momencie kiedy skończyliśmy 50 lat, w końcu Japan Airlines zostają użytkownikiem Airbusa. Cieszymy się, że JAL nam zaufał i odebrał pierwszego A350 w malowaniu JAL RED – powiedział Christian Scherer, wiceprezes Airbusa ds. handlowych.
Jako ciekawostkę warto dodać, że pierwsze trzy samoloty będą nosić specjalne malowanie z logo A350 w trzech różnych kolorach: czerwonym (JAL RED) symbolizującym wyzwanie, srebrnym (JAL SILVER) symbolizującym innowacje oraz zielonym (JAL GREEN) symbolizującym ochronę środowiska. Linia jest pierwszym japońskim przewoźnikiem wykorzystującym najnowsze pasażerskie samoloty Airbusa. W uroczystej dostawie wziął udział Christian Scherer, wiceprezes Airbusa ds. handlowych, Yoshiharu Ueki, były prezes a obecnie dyrektor i szef rady nadzorczej linii JAL oraz Dominic Horwood, prezes Rolls-Royce'a.
– Stojąc teraz w Tuluzie mogę powiedzieć, że to była dobra decyzja podjęta przeze mnie podczas sprawowania funkcji prezesa linii. A350 to naprawdę świetny wybór i świetny samolot, który posłuży nam przez kolejnych wiele lat. Początkowo dostarczane samoloty będą obsługiwać trasy krajowe. Natomiast od 2023, kiedy zaczniemy odbierać nasze A350-1000 pojawią się one na trasach międzynarodowych – powiedział Yoshiharu Ueki, dyrektor i szef rady nadzorczej linii JAL.
Kabina nowego A350 JAL-u
Maszyny zabiorą na pokład 369 pasażerów w konfiguracji krajowej dla trzech klas podróży: 12 w klasie pierwszej (2-2-2), 94 w klasie biznes J (2-4-2) oraz 263 w klasie ekonomicznej (3-3-3). W Tuluzie przewoźnik poinformował, że 20 czerwca nastąpi oficjalna prezentacja wnętrza A350 na lotnisku w Tokio. Pierwsze A350-900 JAL-u będą latać od 1 września br. na trasie Tokio-Haneda – Fukuoka i zastąpią na tej trasie wysłużone boeingi B777-200/300. Do tego momentu kolejne załogi zostaną przeszkolone na ten typ, a same maszyny przejdą niezbędne testy i przygotowanie do służby.
Zakup w Airbusie przełamaniem monopolu Boeinga
Japan Airlines zamówiły w 2013 r. łącznie 31 airbusów A350: 18 A350-900 oraz 13 A350-1000 wraz z kolejnymi 25 opcjami. Było to pierwsze zamówienie Airbusów w historii tego przewoźnika i pierwsze zamówienie A350 w Japonii. Kontrakt wyceniany na około 5 mld dolarów amerykańskich był odpowiedzią linii na opóźnienia i uziemienia Dreamlinerów oraz złamanie monopolu Boeinga w Japonii. Japoński przewoźnik był zawsze wierny amerykańskiemu Boeingowi i zamówił w ostatnich pięciu latach m.in. 50 maszyn Dreamliner: 30 B787-8 oraz 20 B787-9 z opcją na kolejnych 15 samolotów tego typu. Przedstawiciele zarządu Japan Airlines podkreślają, że pomimo różnych przejściowych problemów z Dreamlinerami, nadal uważają ten samolot za bardzo dobrą konstrukcję. Jednak zarząd japońskiego przewoźnika twierdzi, że linia nie chce być już w 100 proc. zależna od produktów Boeinga.
A350 – najnowocześniejszy w rodzinie Airbus
A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 893 samoloty A350, w tym na 710 maszyn w wersji A350-900.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.