Linie Japan Airlines wybrały airbusa A350 jako swój przyszły flagowy samolot. Do końca 2023 r. ten japoński przewoźnik wycofa z użytku flotę boeingów 777 obsługujących krajowe połączenia lotnicze, a w perspektywie średnioterminowej zredukują także liczbę dużych samolotów szerokokadłubowych.
W średnioterminowych planach, wydanych wraz z całorocznymi wynikami finansowymi, japoński przewoźnik ujawnił, że będzie kontynuował wprowadzanie A350 na lotach krajowych, aby zastąpić B777, które dobiegają do końca swoich resursów .
W kwietniu JAL ogłosił wycofanie z eksploatacji do 24 B777 – w tym wersji -200 i -300 używanych na trasach krajowych, a także kilku -200ER obsługujących loty międzynarodowe. W międzyczasie JAL przeniesie również kilka maszyn -200ER z floty międzynarodowej do obsługi lotów krajowych.
Przewoźnik sojuszu Oneworld dodaje, że wprowadzi większe A350-1000 na lotach międzynarodowych do Ameryki Północnej i Europy od roku fiskalnego 2023, który rozpoczyna się 1 kwietnia 2023 r. Ruch ten oznacza, że boeing 777-300ER, obecnie używany samolot przewoźnika na trasach dalekodystansowych, nie będzie już flagowym samolotem na trasach międzynarodowych. W swojej najnowszej aktualizacji JAL twierdzi, że flota B777 zostanie zredukowana do zaledwie 13 egzemplarzy do 2023 r., z 39 egzemplarzy w kwietniu 2020 r. W tym samym czasie flota A350 urośnie z pięciu do 18 samolotów.
U podstaw tego posunięcia leży strategia JAL polegająca na zmniejszeniu udziału dużych samolotów szerokokadłubowych we flocie. Na poziomie grupy, duże samoloty szerokokadłubowe, które JAL definiuje jako A350 i 777, stanowiły około 18 proc. floty przed pandemią. Przewoźnik ma nadzieję, że do roku 2023 uda mu się zmniejszyć ten udział do 14 proc.
Zakup w Airbusie przełamaniem monopolu Boeinga
Japan Airlines zamówiły w 2013 r. łącznie 31 airbusów A350: 18 A350-900 oraz 13 A350-1000 wraz z kolejnymi 25 opcjami. Było to pierwsze zamówienie Airbusów w historii tego przewoźnika i pierwsze zamówienie A350 w Japonii. Kontrakt wyceniany na około 5 mld dolarów amerykańskich był odpowiedzią linii na opóźnienia i uziemienia Dreamlinerów oraz złamanie monopolu Boeinga w Japonii. Więcej na temat A350 JAL-u w artykule "
JAL odebrał pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)".
Flota JAL
Obecnie flota Japan Airlines składa się ze 156 samolotów: ośmiu airbusów A350-900, 48 boeingów B737-800, 31 B767-300ER, siedmiu B777-200, 13 B737-300ER, 27 B787-8 oraz 22 B787-9. Przewoźnik oczekuje na dostawę 55 samolotów: 10 A350-900, 13 A350-1000 oraz 32 Mitsubishi SpaceJet M90.
A350 – najnowocześniejszy w rodzinie Airbus
A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 930 samolotów A350, w tym na 760 maszyn w wersji A350-900.