Linie Japan Airlines (JAL) ogłosiły wczoraj (21 marca), że po spotkaniu zarządu spółki podjęto decyzję o zakupie 42 samolotów: 21 airbusów A350-900 i 11 A321neo oraz 10 boeingów B787-9. Nowe zamówienie, to pokłosie przyjętego planu odnowienia floty japońskiego przewoźnika. Warto dodać, że po raz pierwszy w historii linia JAL zamówiła samoloty wąskokadłubowe od Airbusa.
Jak poinformował przewoźnik na trasach międzynarodowych wprowadzi on dodatkowych 20 airbusów A350-900, które obecnie stanowią trzon operacji krajowych. Ponadto JAL planuje dodać także 10 boeingów 787-9 do istniejącej floty ponad 50 maszyn B787. Nowe samoloty mają na celu zwiększenie i rozszerzenie możliwości międzynarodowych operacji Japan Airlines, z głównym naciskiem na na Amerykę Północną, Azję i Indie, gdzie spodziewany jest przyszły wzrost. Od 2030 r. grupa JAL zamierza rozszerzyć i rozwinąć swoją międzynarodową siatkę połączeń, zwiększając zdolność przewozową zarówno przewoźników tradycyjnych, jak i tych niskokosztowych (LCC) o około 1,4 razy, jednocześnie przyspieszając wdrażanie najnowszych i wygodnych samolotów o niskim zużyciu paliwa, aby zapewnić klientom najlepszą możliwą obsługę i dalszą redukcję emisji CO2. Dostawy obu typów samolotów rozłożone są na okres około sześciu lat rozpoczynając w 2027 r.
Na trasach krajowych JAL wprowadzi
21 boeingów 737 MAX 8, które od 2026 r., będą zastępować obecną flotę B737-800. Dodatkowo, aby wypełnić lukę w obecnej flocie boeingów 767, JAL zdecydował się zamówić 11 airbusów A321neo, które będą pierwszymi samolotami wąskokadłubowymi zamówionymi od Airbusa. Od początku 2028 r. maszyny te będą rozmieszczane na trasach dostosowanych do popytu, w tym do i z lotniska Haneda. Ponadto JAL zdecydował się również zakupić jednego dodatkowego airbusa A350-900 (w konfiguracji krajowej) jako zamiennik samolotu
A350-900, który został utracony w wypadku w styczniu 2024 r. Ten konkretne samolot zostanie dostarczony do przewoźnika na początku przyszłego roku.
Według zapowiedzi grupa JAL pozostaje zaangażowana w ciągłe wprowadzanie paliwooszczędnych samolotów w ramach swoich wysiłków na rzecz osiągnięcia celów redukcji emisji CO2 tj. 10 proc. redukcji emisji w porównaniu do 2019 r. do roku podatkowego 2030 r. i niemal zerowa emisja do roku podatkowego 2050.
Flota JALObecnie flota Japan Airlines składa się ze 144 samolotów: 15 airbusów A350-900, dwóch A350-1000, 42 boeingów B737-800, 25 B767-300ER, dwóch B767-300BCF, 13 B737-300ER, 23 B787-8 oraz 22 B787-9.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 77 samolotów: 11 airbusów A321neo, 23 A350-900, 11 A350-1000, które zastąpią wszystkie B777, 21 boeingów 737 MAX 8, które zastąpią najstarsze B737-800NG, 10 B787-9 Dreamliner oraz jednego B767-300BCF.
Rodzina A350A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.
Do końca lutego 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1239 samolotów A350: 917 A350-900, 272 A350-1000 oraz 50 maszyn A350F. Do 1 marca br. francuski producent dostarczył 587 maszyn 40 liniom lotniczym: 505 A350-900 oraz 82 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (63), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w zeszłym roku zamówienia w programie w końcu przekroczyły 1000 samolotów.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas.
Do końca lutego 2024 r. łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 354 maszyny z rodziny A320neo (61 A319neo, 4 122 A320neo, 6 171 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Wśród zamówień A321neo, 550 samolotów to A321XLR. Do tej pory Airbus dostarczył 3 189 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 911 A320neo oraz 1 261 A321neo.
Dreamliner dziewiątkaB787-9 to średniej wielkości wersja Dreamlinera, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Dreamliner -9 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo, bo przestrzeń cargo urosła ze 115 do 140 metrów sześciennych, a także posiada zasięg zwiększony nawet do 15,7 tys. km.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1912 samolotów B787: 439 w wersji B787-8, 1207 maszyny B787-9 oraz 266 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1118 Dreamlinerów: 396 B787-8, 626 B787-9 oraz 96 największych B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.