Boeing i Japan Airlines (JAL) ogłosili w piątek (24 marca) zamówienie 21 samolotów 737 MAX 8 (737-8). Wartość nowego zamówienia, to około 2 mld dolarów amerykańskich. Umowa obejmuje również porozumienie dotyczące specjalnego planu obsługi technicznej nowych maszyn od Boeing Services.
Nowe B737-8 pozwolą JAL na wzmocnienie swojej krajowej i regionalnej siatki połączeń w miarę jak ruch pasażerski będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. JAL planuje rozpocząć odbiory nowych samolotów z początkiem 2026 r.
- Jesteśmy zachwyceni wyborem Boeinga 737-8, członka najnowszej rodziny 737 MAX, które zastąpią nasze boeingi 737-800, które stanowią największą część floty Grupy JAL. Z niecierpliwością czekamy na przewożenie naszych pasażerów w najwyższym bezpieczeństwie i komforcie oraz na zbliżenie się do naszych celów neutralności węglowej w 2050 r., dzięki połączeniu tych super wydajnych samolotów, innowacji operacyjnych i nowych technologii oszczędzających paliwo - powiedział Yuji Akasaka, prezes Japan Airlines.
Flota JALObecnie flota Japan Airlines składa się ze 149 samolotów: 16 airbusów A350-900, 43 boeingów B737-800, 27 B767-300ER, dwóch B777-200, 13 B737-300ER, 25 B787-8 oraz 22 B787-9. Przewoźnik oczekuje na dostawę 36 samolotów: dwóch airbusów A350-900, 13 A350-1000, które
zastąpią wszystkie B777 oraz 21 boeingów 737 MAX 8, które zastąpią najstarsze B737-800NG.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5373 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1068 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,3 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,7 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.