Ponad jedna trzecia pilotów zatrudnionych przed pandemią w liniach lotniczych na świecie wciąż nie wróciła do latania, wynika z badania, którego wyniki zostały opublikowane w środę, 27 stycznia, informuje Agencja Reutera.
Badanie przeprowadzone pośród ponad 1,7 tys. pilotów przez brytyjską agencję GOOSE Recruitment oraz magazyn FlightGlobal, którego wyniki opublikowane zostały 27 stycznia 2022, ujawnia, że w 2021 r. 62 proc. pilotów na świecie znalazło zatrudnienie i wykonuje loty, co oznacza wzrost w porównaniu z 43 proc. w 2020 r.
Trudna sytuacja w AzjiTo samo badanie informuje, że udział niezatrudnionych pilotów w globalnym rynku pracy zmalał z 30 proc. w 2020 r. do 20 proc. w 2021 r., podczas gdy w mijającym roku 6 proc. było na wypowiedzeniu, w porównaniu z 17 proc. rok wcześniej.
W porównaniu z wcześniejszym rokiem, gorzej prezentuje się natomiast sytuacja personelu kokpitowego w Azji-Pacyfiku, regionie najmocniej dotkniętym skutkami pandemii z uwagi na surowe restrykcje w podróżowaniu na granicach, gdzie udział pilotów bez zatrudnienia wzrósł z 23 do 25 proc. Region odnotowuje również najniższą liczbę zatrudnionych pilotów, którzy wykonują loty - 53 proc.
- Odnotowaliśmy, iż część zagranicznych pilotów zatrudnionych w tym regionie decyduje się na powrót do domów, gdyż zniechęcają ich kwarantanny oraz pozostawanie przez dłuższy czas z dala od rodzin i przyjaciół - czytamy w omówieniu wyników badań.
Linie lotnicze Cathay Pacific Airways z Hongkongu, jeden z większych lotniczych pracodawców z Azji zatrudniających obcokrajowców, pożegnały się z setkami pilotów po tym, gdy w związku z pandemią Grupa
zamknęła przewoźnika regionalnego Cathay Dragon, jak również prawie wszystkie zagraniczne bazy. Ci piloci, którzy wciąż pracują w Cathay Pacific, zmuszeni są poddawać się bardzo surowym wymogom kwarantanny, przez co większość czasu poza lotami spędzają zamknięci w pokojach hotelowych, przypomina Agencja Reutera.
Na Tajwanie piloci meldujący się na kwarantannie otrzymują kartę klucz do pokoju hotelowego działającą tylko raz, co ma uniemożliwiać opuszczanie pokoju. Po tym, gdy w ubiegłym roku na Tajwanie pojawiła się fala lokalnych zakażeń, o przywleczenie której opinia publiczna zaczęła oskarżać pilotów China Airlines, pracownicy kokpitowi zaczęli otrzymywać życzenia śmierci w komentarzach, przez co wielu decydowało się na ukrywanie faktu bycia pilotem.
Długie przebywanie w zamknięciu w połączeniu z połączeniem odrzucenia przez społeczeństwo przekładało się na wyczerpanie fizyczne oraz psychiczne, informował ubiegłoroczny raport The Telegraph .
Piloci niepewni zatrudnieniaSpośród pilotów, którzy wciąż wykonują misje lotnicze, aż 61 proc. wyrażało w ankiecie obawy o pewność zatrudnienia. - Wygląda na to, że tylko Ameryka Północna wróciła do poziomu zatrudnienia sprzed pandemii. Reszta świata, szczególnie kraje rozwijające się, ciągle mają kłopoty ze zdobyciem szczepionek i ciągle nie podróżują - wypowiada się anonimowo jeden z pilotów wykonujących loty w Afryce i na Bliskim Wschodzie cytowany w raporcie.