Rozmowy między amerykańskim producentem samolotów Boeingiem i jego ukraińskim odpowiednikiem Antonowem, mające na celu ściślejszą współpracę, są na zaawansowanym etapie. Mówi się nawet o joint venture ze strony ukraińskiej – donosi "Cargo Forwarder".
Rząd Kijowa rozpoczął negocjacje mające na celu dalsze zacieśnienie istniejących powiązań między państwowym producentem samolotów Antonowem i Aviall, filią Boeinga z siedzibą w Dallas w Teksasie.
Współpraca między tymi dwiema firmami trwa już od kilku lat. Podczas pokazu lotniczego w Farnborough w sierpniu 2018 roku podpisano nawet umowę, która przewidywała wsparcie logistyczne i zakup części do samolotów Antonow zapewnianych przez Aviall. Teraz Kijów najwyraźniej chce rozszerzyć istniejącą współpracę i przenieść ją na wyższy poziom.
Stronie ukraińskiej zależy na mocniejszej współpracy Antonowa z Boeingiem głównie ze względu na silne powiązania amerykańskiego producenta z administracją prezydenta Donalda Trumpa. Przedmiotami zainteresowania są na przykład wsparcie logistyczne i sprzedażowe, kwestie związane z zakupami oraz przechowywanie i zarządzanie częściami maszyn, a także częściami zamiennymi.
– Niedawno przedłożyliśmy Boeingowi propozycje projektów w imieniu Antonowa – ujawnił Wołodymyr Jelczenko, ambasador Ukrainy w Stanach Zjednoczonych. – Wierzę, że przyszłość Antonowa i całego ukraińskiego przemysłu lotniczego w dużym stopniu zależy od współpracy z Boeingiem, wyrażonej za zgodą i politycznie popieranej przez Waszyngton – stwierdził dyplomata, który zdradził mediom, że Boeing rozważa również produkcję dużych frachtowców we współpracy z Antonowem, ponieważ rośnie popyt na samoloty towarowe zdolne do transportu dużych lub bardzo ciężkich przedmiotów na dłuższe odległości. – Pod tym względem Antonow ma oczywiście wiele do zaoferowania. Mam nadzieję, że dojdziemy do szczegółowych umów, które mogą obejmować utworzenie joint venture między Antonowem i Boeingiem. Bardzo chciałbym, aby te plany były wdrażane – podsumował Jelczenko.
Sceptycznie do tej współpracy podchodzi Heinrich Grossbongardt, ekspert lotnictwa, który od wielu lat zarządza komunikacją Boeinga w Europie Środkowej. – Jest to mało prawdopodobne. Niefortunny rosyjski Superjet 100 pokazał w skrócie, że kluczowym czynnikiem sukcesu lub porażki jest wsparcie sprzedażowe nowej serii samolotów. Jeśli to nie zadziała, żadna komercyjna linia lotnicza nie kupi takiego samolotu dobrowolnie – dodał Grossbongardt.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.