Nowy Plan Transportowy do roku 2029, który umożliwi podpisanie umowy wieloletniej na obsługę połączeń z PKP Intercity, uwzględnia rozbudowę siatki połączeń w ramach programu CPK. Wartość umowy ma wynosić nawet 3 mld złotych rocznie.
Nowelizacja tzw. Planu Transportowego jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych. Celem przyjęcia nowelizacji jest zawarcie na podstawie Planu nowej umowy ramowej PSC (public service contract) z PKP Intercity, o której pisaliśmy
w tym miejscu. Więcej na temat nowego planu, który zakłada skokowy wzrost dotacji dla przewoźnika z 0,7 do 3 mld złotych, piszemy
w tym miejscu. Łącznie w latach 2020-2029 będzie to kwota 18,86 mld złotych.
Plan umocowany w rządowych strategiachWedług zapisanej w samym planie definicji plan nie jest dokumentem strategicznym, a bazuje na rozstrzygnięciach strategicznych dokumentów rządowych programujących rozwój kraju. Ma więc charakter wtórny wobec obowiązujących zamierzeń inwestycyjnych. Przede wszystkim stanowi instrument zarządzania regulowanym rynkiem kolejowych przewozów pasażerskich w celu objęcia dofinansowaniem połączeń „gdzie występuje dostrzegalny popyt na przewozy międzywojewódzkie, którego wielkość nie uzasadnia jednak uruchamiania przewozów o charakterze komercyjnym”. Jak zaznaczono, kluczowe krajowe dokumenty strategiczne wskazują na potrzebę zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich.
Jak czytamy, przyczynami aktualizacji planu są zmiany wynikające z: zakończonych i rozpoczynanych inwestycji infrastrukturalnych, planowanej kolejnej perspektywy finansowej UE, sytuacji społeczno-gospodarczej oraz przyjęcia przez Radę Ministrów uchwały o koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny. Do tego zaktualizowano i przyjęto nowe dokumenty strategiczne: Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju, Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego 2030 oraz Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku. Szczególnie istotna jest ta ostatnia, która określa krajowej polityki transportowej jako „zwiększenie dostępności transportowej kraju oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego, przez tworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym” – czytamy w projekcie rozporządzenia.
CPK w planie transportowymJuż w podstawowej wersji programu zaplanowano obsługę linii kolejowych wybudowanych w ramach pierwszych etapów programu CPK. Uwzględniono otwarcie w 2028 roku nowej linii dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź, łącznicy CPK – CMK (Korytów), łącznic CPK z linią kolejową nr 1 w rejonie Grodziska i w rejonie Żyrardowa, oraz z linią kolejową nr 3 w rejonie Błonia i w rejonie Sochaczewa, a także z linią kolejową nr 11 w okolicach Bobrownik.
Jak podkreśla Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR spółki Centralny Port Komunikacyjny, nowy Plan Transportowy wpisuje się w założenia budowy CPK, zakładając oddanie do użytku od rozkładu jazdy 2028/2029 tzw. „etapu zero” Programu Kolejowego CPK. – W dokumencie uwzględniono ponadto kierunki rozwojowe sieci do 2035 r., w tym realizację ciąg dalszych tzw. igreka, czyli linii dużych prędkości Łódź – Poznań/Wrocław (z ewentualnym przedłużeniem w kierunku Czech) i tzw. CMK-Północ – przez Płock, Włocławek w kierunku Torunia i Bydgoszczy oraz przez Płock i Grudziądz w kierunku Trójmiasta – wylicza Majszyk.
Jak dodaje, plan transportowy to już kolejny dokument strategiczny uwzględniający realizację CPK. – Przypominam, że 24 września 2019 r. Rada Ministrów wpisała ten kluczowy projekt jako jeden z priorytetowych działań Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. (SZRT). Wcześniej CPK został wpisany jako jeden z priorytetów Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. (SOR). Projekt rozporządzenia, określający nowy plan kolejowego transportu publicznego, który został właśnie opublikowany przez Ministerstwo Infrastruktury to kolejny element tej misternej planistycznej układanki – wylicza rzecznik.