Miasto Radom i PKP PLK podpisały umowę na budowę przystanku kolejowego Radom Wschodni. Przystanek, który pierwotnie miał powstać w 2021 roku, umożliwi przesiadkę na autobusy w stronę lotniska.
Jeszcze w 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury
nie widziało zasadności budowy peronu na węzłowej stacji Radom Wschód podczas modernizacji linii nr 8 z Warszawy. Plany zmieniły się o 180 stopni już rok później, ale na budowę w ramach kolejowej inwestycji było za późno.
W ramach przygotowań do budowy, w latach 2020-2022 PKP Polskie Linie Kolejowe zamontowały dziewięć dodatkowych rozjazdów w obrębie wiaduktu przy ul. Żeromskiego, które mają umożliwić zjazd z linii kolejowej nr 26 Łuków-Radom Główny na linię nr 8 Warszawa Zachodnia-Radom Główny oraz przeprowadziły dodatkowe prace budowlane związane z przebudową instalacji podziemnych kolidujących z terenem przyszłej budowy peronu. Do wykonania pozostało przyłącze energetyczne dedykowane dla potrzeb tej inwestycji.
39 mln zł za przystanek kolejowy
W 2020 roku podpisano umowę z wykonawcą projektu. Inwestycja miała zostać zrealizowana w 2021 roku; zacznie się jednak dopiero teraz,
zaraz po otwarciu radomskiego lotniska. 27 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Miastem Radom podpisały umowę na budowę nowego przystanku z wykonawcą - należącą do PKP PLK spółką Trakcja.
Wartość umowy na przystanek to ok. 39 mln zł i jest ona finansowana ze środków budżetowych. W ramach powyższej umowy zostaną skoordynowane prace dotyczące budowy peronu oraz wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ul. Żeromskiego i Lubelskiej.
Będą ruchome schody i windyJak podaje inwestor, na przystanku Radom Wschodni przewidziano peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy zarówno poprzez schody stałe, ruchome, jak również windy. Obiekt będzie wyposażony w wiaty, ławki i "poręcze do odpoczynku na stojąco". Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery. Będzie LED-owe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Dla osób niewidomych i niedowidzących będą ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.
Budowa peronu przy wiadukcie ul. Żeromskiego w Radomiu realizowana w ramach projektu „Poprawa Bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu" rozpocznie się w maju 2023 r. Zakończenie zaplanowano w II kwartale 2025 r.