Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach po raz pierwszy zaprezentowany został planowany układ infrastruktury Centralnego Portu Komunikacyjnego – w tym dróg startowych, dróg kołowania, terminali i stacji kolejowej. Są też pierwsze wyniki uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ma już tzw. definicję portu lotniczego, czyli wstępny układ elementów infrastruktury Portu Lotniczego Solidarność (części lotniskowej CPK). Została ona zaprezentowana podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jak wyjaśnia spółka CPK, definicja części lotniskowej inwestycji stanowi pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Na wstępnym schemacie lotniska uwzględnionych dotychczas zostało ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Model będzie jeszcze modyfikowany w zależności od potrzeb m.in. partnerów branżowych i doprecyzowany m.in. na etapie planu generalnego (masterplanu), który ma zostać zlecony jeszcze w tym roku.
W ramach etapu pierwszego zakłada się dwie równoległe drogi startowe, co ma umożliwić obsługę do 45 mln pasażerów rocznie. W kolejnych etapach port ma zostać rozbudowany do czterech dróg startowych. Definicja portu zawiera też zakładany układ m.in. dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation),
stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych. Definicja portu lotniczego uwzględnia też m.in. infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej Straży Pożarnej, utrzymania pojazdów, a także energetyczne, gazowe czy kanalizacyjne.
Wyniki pierwszych konsultacji strategicznychW połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm i instytucji, które zgłosiły ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska. – Firmy są zadowolone, że inwestor CPK konsultuje z nimi założenia inwestycji już na wczesnym etapie przygotowań. Wszystkie uwagi posłużą nam podczas opracowywania założeń projektowych portu lotniczego. Wyszliśmy z założenia, że lotniska nie da się wybudować bez wsłuchiwania się w głos tych, którzy będą z niego korzystać i świadczyć dla niego usługi. Zależy nam na tym, żeby CPK spełniał wymagania przyszłych użytkowników, dostawców i partnerów biznesowych – mówi rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.
Jak dodaje, to nie koniec konsultacji. – W najbliższej przyszłości będziemy zapraszali kolejnych uczestników w ramach kolejnych etapów konsultacji. Każdy z podmiotów uczestniczących w Forum Interesariuszy będzie mógł zadeklarować swoje wymagania i potrzeby dotyczące infrastruktury planowanego lotniska – zapewnia rzecznik.
W tym roku doradca i zlecenie planu generalnegoWedług planów spółki CPK, w tym roku powinien zostać wskazany doradca strategiczno–techniczny, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie współpraca ze spółką CPK i jej bieżące wsparcie merytoryczne. W tym roku CPK ma też zlecić plan generalny, czyli tzw. masterplan: jeden z najważniejszych dokumentów przy planowaniu portów lotniczych, jeszcze bardziej rozbudowany i istotny przy planowaniu inwestycji typu „greenfield”. Przedstawia on prognozowany rozwój portu lotniczego, zwykle na przestrzeni ponad 20 lat. Zawiera szereg studiów wykonalności i strategii, m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy, plan organizacji przestrzeni powietrznej, strategię dojazdu do lotniska, strategię zrównoważonego rozwoju i wpływu na społeczności lokalne oraz szczegółowy model biznesowy planowanego lotniska.
– O tym projekcie powiedziano już
wiele dobrych słów; o jego wielkości i wspaniałości, ale również został on też „
zhejtowany”. To zupełnie naturalne, bowiem tego typu projekty budzą skrajne emocje – mówił o Centralnym Porcie Lotniczym Dariusz Sawicki, który w spółce, zajmującej się budową megalotniska, odpowiada za komponent lotniczy. Podczas swojej prezentacji na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach Sawicki porównał projekt CPK do góry lodowej. – Góra lodowa prezentuje doskonale tego typu projekty – jedynie około 10 proc., jak np. makiety, jest rzeczywiście widoczne. Reszta jest zupełnie pod powierzchnią – przekonywał.