Spółka Jet2 plc poinformowała w swoim kwartalnym raporcie finansowym, że dokonała wykorzystania kolejnych 12 opcji na airbusy A321neo. Dzięki temu brytyjski przewoźnik zwiększył swój całkowity portfel zamówień na samoloty z rodziny A320neo do 110 sztuk, z których pięć A321neo zostało już dostarczonych.
Linia Jet2 złożyła pierwsze zamówienie pod koniec sierpnia 2021 r. i zamówiła wtedy
36 maszyn A321neo, potem w
październiku 2021 i
2022 r. zwiększyła zamówienie o kolejne maszyny A321neo.
- Samoloty te charakteryzują się zmniejszonym zużyciem paliwa i wynikającą z tego mniejszą emisją dwutlenku węgla na fotel, a także znacznie niższym poziomem hałasu w porównaniu z wąskokadłubowymi samolotów poprzedniej generacji. Nowe maszyny umożliwią Jet2.com i Jet2holidays bardziej zrównoważony rozwój. Do tej pory odebraliśmy pierwszych pięć A321neo, a kolejnych sześć ma zostać dostarczonych w przyszłym roku kalendarzowym. Co najważniejsze, ta długoterminowa umowa z Airbusem zapewnia nam pewność dostaw samolotów w ciągu następnej dekady - możemy przeczytać w oświadczeniu przewoźnika.
Nowe A321neo Jet2 zabierają na pokład 232 pasażerów w jednej klasie - ekonomicznej. Kabina posiada także wystrój Airspace by Airbus, który oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED oraz najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności.
Flota brytyjskiej liniiFlota Jet2 składa się obecnie ze 110 samolotów: trzech airbusów A321, pięciu A321neo, dwóch A330-200, siedmiu boeingów 737-300, 86 B737-800 oraz siedmiu B757-200. Przewoźnik obecnie oczekuje na dostawę 105 airbusów: 35 A320neo oraz 70 A321neo. Linia posiada także opcje i prawa zakupu kolejnych 90 maszyn z rodziny A320neo.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9787 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4196 A320neo, 5530 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.