Airbus i Jet2.com ogłosili dzisiaj (6 października), że brytyjski przewoźnik zamawia kolejne 15 dodatkowych samolotów A321neo, zwiększając portfel zamówień do 51 odrzutowców tego typu. Dwa zamówienia odzwierciedlają ambitne plany Jet2 dotyczące rozbudowy i odnowy floty. Wybór silników zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.
Linia Jet2 złożyła pierwsze zamówienie pod koniec sierpnia br. i
zamówiła wtedy 36 maszyn A321neo. Brytyjski przewoźnik spodziewa się odebrać swój pierwszy samolot A321neo w połowie 2022 r. Nowe A321neo Jet2 zabiorą na pokład 232 pasażerów w jednej klasie ekonomicznej. Kabina będzie posiadać wystrój
Airspace by Airbus, który oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED oraz najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności.
Linie Jet2 obsłużyły w 2020 r. ponad 2,85 mln pasażerów. To spadek aż o 80 proc. w porównaniu do poprzednich dwunastu miesięcy. Wówczas w rekordowym 2019 r. przewoźnik z Leeds obsłużył niemal 14,4 mln podróżnych. Podobny wynik zanotował jeszcze w 2018 r., kiedy na pokładach niskokosztowca przemieściło się blisko 12,2 mln pasażerów. Flota Jet2 składa się obecnie z 92 samolotów: jednego airbusa A321neo, siedmiu boeingów 737-300 (zaparkowane), 76 B737-800 oraz ośmiu B757-200.
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 7563 maszyny z rodziny A320neo (w tym 3643 A321neo), to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.