Podczas trwającego Singapore Airshow 2022 linie JetBlue Airways podpisały wczoraj (15 lutego) z Airbusem umowę zakupu kolejnych 30 samolotów airbus A220-300. Tym samym amerykański przewoźnik zwiększył zamówienie A220-300 do 100 samolotów.
Najnowsza umowa podnosi całkowitą liczbę potwierdzonych zamówień na airbusy A220 do 740.
- Już teraz widzimy korzyści z ośmiu samolotów A220, które dodaliśmy do floty i bardzo się cieszymy, że mamy kolejne maszyny w drodze. Odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost w wynikach zadowolenia klientów, a te paliwooszczędne samoloty wspierają naszą wiodącą rolę w redukcji emisji CO2. Mając 30 zamówionych 30 dodatkowych samolotów A220, jesteśmy w stanie przyspieszyć nasze plany modernizacji floty, aby zapewnić lepsze wyniki kosztowe i wesprzeć naszą strategię koncentracji na kolejnych miastach w USA - powiedział Robin Hayes, dyrektor generalny JetBlue.
Jetblue rozpoczął operacje A220-300 w kwietniu 2021 r. i obecnie eksploatuje osiem A220-300 w konfiguracji 140-miejscowej, z wejściami USB-C, USB-A i zasilaniem przy każdym fotelu. A220 oferuje również największą kabinę, najwyższy sufit, największe okna i najbardziej przestronne schowki na bagaż podręczny nad głową w swojej klasie.
- To bardzo satysfakcjonujące widzieć zadowolonego klienta, który wraca po kolejne samoloty w rok po wejściu do służby pierwszego A220. Pozdrawiamy naszych przyjaciół z JetBlue za tę przełomową umowę. Ponad 700 złożonych do tej pory zamówień na A220 świadczy o dużym zainteresowaniu rynku tym nowym samolotem wąskokadłubowym - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International.
Flota amerykańskiej liniiFlota JetBlue Airways składa się obecnie z 282 samolotów: 130 airbusów A320, 63 A321, 18 A321neo,
trzech A321LR, ośmiu A220-300 oraz 60 embraerów E190. Przewoźnik oczekuje na dostawę 156 airbusów: 92 A220-300, sześciu A321, 41 A321neo, 10 A321LR oraz 13 A321XLR.
Rodzina A220Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Od 2020 r. maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrośnie dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększy także maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż obecnie. Do 2019 r. podstawowa maksymalna masa do startu (MTOW) wynosiła 60,8 t dla A220-100 i 67,6 t dla A220-300. Dzięki zwiększeniu jej o 2,3 t wynosi ona kolejno 63,1 i 69,9 t.
Do tej pory zamówiono już 740 maszyn A220: 102 A220-100 oraz 638 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 195 samolotów tego typu: 52 A220-100 oraz 143 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (52), airBaltic (32) oraz Swiss (30).