Linie Juneyao Air odebrały 21 grudnia 2023 r. siódmego boeinga B787-9. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, że to pierwszy Dreamliner przekazany chińskiemu przewoźnikowi od czterech lat. Dostawa ta budzi nadzieję, że rząd zezwoli również na wznowienie dostaw B737 MAX - donoszą zachodnie media.
B787-9 o rejestracji B-20EQ (MSN 65431) odleciał 21 grudnia 2023 r. z Everett do Szanghaju. W ostatnich dniach amerykański producent oficjalnie potwierdził dostawę kolejnego B787 do tego klienta. Juneyao Air eksploatuje już sześć samolotów tego typu, z których ostatni został dostarczony w listopadzie 2019 roku. Nie licząc najnowszego nabytku, przewoźnik zamówił jeszcze trzy B787-9. B-20EQ rozpoczął operacje komercyjne dla Juneyao Air 26 grudnia, obsługując cztery sektory, w tym Szanghaj Hongqiao - Sanya - Szanghaj Hongqiao i Szanghaj Hongqiao - Sanya - Szanghaj Hongqiao. Rzecznik linii przekazał portalowi ch-aviation, że spodziewają się, że pozostałe trzy B787-9 pojawią się jeszcze w tym roku.
Samoloty B787-9 chińskiej linii zabierają na pokład 324 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 29 w klasie biznes oraz 295 w klasie ekonomicznej. Dreamlinery atają głównie na terenie Chin, ale obsługują także regularne połączenia do Helsinek, Singapuru i Mediolanu (Malpensa).
Nadzieja na zwiększenie i wznowienie dostaw
Zaawansowane dane flotowe ch-aviation sugerują, że 28 B787-9 oczekuje na dostawę do chińskich klientów, w tym sześć do Ruili Airlines, pięć do Okay Airways, trzy do China Southern Airlines, siedem do China Eastern Airlines, po jednym do Air China i Suparna Airlines oraz wspomniane trzy do Juneyao Air.
Analitycy odbierają najnowszą dostawę jako znak, że chiński rząd zamierza złagodzić zamrożenie dostaw Boeingów, w tym B737 MAX. Chińskie linie oczekują łącznie na 255 zamówionych i niedostarczonych MAX-ów.
Historycznie linie lotnicze z Chin starały się dzielić zamówienia równo pomiędzy samoloty Airbusa i Boeinga, jednak w ciągu ostatnich kilku lat pojawiła się dysproporcja w dostawach i zamówieniach na rzecz Airbusa. W 2022 r. Boeing dostarczył do Chin osiem samolotów, podczas gdy Airbus ponad 100.
Flota linii
Juneyao Air posiada flotę składającą się z 94 samolotów: 30 airbusów A320, 20 A320neo, 27 A321, 10 A321neo oraz siedmiu boeingów B787-9 Dreamliner. Linia oczekuje na dostawę 10 samolotów: dwóch airbusów A320neo, pięciu A321neo oraz trzech boeingów B787-9.
Dreamliner Dziewiątka
B787-9 to średniej wielkości wersja Dreamlinera, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Dreamliner -9 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo, bo przestrzeń cargo urosła ze 115 do 140 metrów sześciennych, a także posiada zasięg zwiększony nawet do 15,7 tys. km.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1843 samoloty B787: 439 w wersji B787-8, 1146 maszyn B787-9 oraz 258 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1099 Dreamlinerów: 396 B787-8, 610 B787-9 oraz 93 największe B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.