Partner serwisu
Biznes i przemysł

Już niedługo samoloty mogą być napędzane paliwem z łoju wołowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Już niedługo samoloty mogą być napędzane paliwem z łoju wołowego
fot. commons.wikimedia.org
Naukowcy badający możliwość wprowadzenia nowych odnawialnych paliw lotniczych pracują obecnie nad kerozyną pozyskaną z tłuszczów zwierzęcych, informuje Bloomberg.

Opracowanie alternatywnych dla obecnie stosowanego paliwa lotniczego pozyskiwanego w wyniku rafinacji ropy naftowej, jest jednym ze sposobów, w jaki branża lotnicza stara się ograniczyć koszty operacji, jak również emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Zadanie to jest szczególnie istotne, gdyż według przewidywań Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) do 2035 r. ruch pasażerski ulegnie podwojeniu, więc co za tym idzie, przy niezmienionym stanie rzeczy podwojeniu uległby także poziom emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych przez branżę. Obecnie w skali globalnej lotnictwo odpowiada za 2 proc. łącznego poziomu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, co jest wynikiem, który branża usilnie stara się ograniczyć.

Nowe zastosowanie łoju?

Jednym ze składników alternatywnego paliwa lotniczego, któremu obecnie poświęcają uwagę laboratoria, jest tłuszcz zwierzęcy, w szczególności tłuszcz będący pochodną przetwarzania wołowiny, zwany łojem wołowym. W przeciwieństwie do innych tłuszczy zwierzęcych, takich jak smalec wieprzowy, w dzisiejszych czasach łój nie jest szeroko stosowany w kuchni (do lat 90-tych ubiegłego stulecia był często używany do smażenia, ale na fali odejścia od używania tłuszczy nasyconych, powszechnie zaprzestano wykorzystywania tego składnika). Przez stulecia za to znajdował szerokie zastosowanie w wyrobie lamp i świec łojowych, w wyrobie kosmetyków, w konserwacji skór czy w konserwacji urządzeń mechanicznych i broni. Niewykluczone, że już niedługo do zastosowań łoju wołowego będzie można dodać napędzanie samolotów odrzutowych.

Bardziej “wegetariańskie” paliwa

Ulgę dla wegetarian, którzy już niedługo mogliby stanąć przed dylematem, czy podróżować drogą lotniczą, może stanowić wiadomość, że tłuszcze zwierzęce nie są jedynym składnikiem, z którego branża lotnicza chce pozyskiwać paliwa lotnicze. We wrześniu tego roku linie lotnicze United Airlines wykonały lot z San Francisco do Zurychu, który napędzała mieszanka paliwowa 70 proc. tradycyjnej kerozyny oraz 30 proc. biopaliwa wytłoczonego z gorczycy abisyńskiej. Miesiąc później linie lotnicze Virgin Atlantic obsłużyły pierwszy na świecie lot komercyjny napędzany częściowo alkoholem. Jeden ze start-upów stworzył proces fermentacji, zamieniający mikroby w odpadach pochodzących z wytwarzania jogurtu greckiego w biopaliwa. Najnowszym wydarzeniem w tej kwestii przyszłości paliw alternatywnych jest współpraca Delta Refinery z firmą biotechnologiczną Agilyx - obie instytucje ustaliły, że będą wytwarzały odnawialne paliwo lotnicze za zużytych plastików.

Od pomysłu, do przemysłu


Jedną z pierwszych firm, które zamieniły łój wołowy w biopaliwo była AltAir Paramount LLC. Rafineria uzyskała także paliwo z tłuszczu drobiowego oraz konopii. – Przejąłem nieczynną rafinerię, która wcześniej produkowała produkty ropopochodne, od gumy do oleju napędowego, i zamieniłem ją na placówkę produkującą paliwo do odrzutowców – mówi Jason Aintabi, prezydent Vandewater Capital Holdings i były udziałowiec większościowy w AltAir Fuels, do której należy rafineria w Paramount.

Firma AltAir Fuels od 2011r. współpracowała z Amerykańskim Departamentem Obrony, zamieniając tłuszcz na paliwo lotnicze. W marcu tego roku AltAir Fuels została wykupiona przez World Energy LLC, jednego z głównych dostawców biopaliwa w Ameryce Północnej. Po połączeniu, obie firmy dysponują zdolnością produkcyjną dochodzącą do miliarda litrów paliwa rocznie.

Potencjalnie wiele korzyści dla przewoźników

Pozyskiwanie paliwa ze źródeł odnawialnych umożliwiłoby liniom lotniczym uniezależnienie się, lub przynajmniej ograniczenie, skutków wahań cen na rynku ropy naftowej. Dodatkową zaletą biopaliw jest to, że emitują mniej gazów cieplarnianych niż tradycyjne paliwa. Jest to niezwykle ważne, gdyż od nowego roku przewoźnicy będą zobowiązani do monitorowania i raportowania skali emisji odpowiednim organom kontrolnym.

Zachęty rynkowe w połączeniu z przyszłymi bardziej surowymi wymogami kontrolnymi już teraz przynoszą rezultaty. Do czerwca tego roku, ponad 130 tys. komercyjnych lotów na całym świecie było napędzanych mieszanką paliw z domieszką biopaliw, informuje IATA. Co więcej, takie linie lotnicze jak JetBlue Airways, Cathay Pacific Airways czy United w swoich celach zapowiedziały zmniejszenie poziomu emisji gazów cieplarnianych do połowy poziomu z 2005 r. Odpowiada do celom dla całej branży wyznaczonym przez Zrzeszenie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Biznes i przemysł

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

PAŻP stara się o miliony z UE

Infrastruktura i lotniska

PAŻP stara się o miliony z UE

inf. pras. 06 marca 2024

Orlen wyprodukuje biopaliwo lotnicze

Biznes i przemysł

Orlen wyprodukuje biopaliwo lotnicze

Redakcja/inf. pras. 01 października 2021

Norwegia zmusza linie do użycia biopaliw

Prawo i polityka

Norwegia zmusza linie do użycia biopaliw

Aleksander Domański 25 listopada 2019

KLM zbuduje pierwsze w Europie zakłady produkujące biopaliwa

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Biznes i przemysł

Cathay Pacific: Pierwszy postpandemiczny zysk!

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

PAŻP stara się o miliony z UE

Infrastruktura i lotniska

PAŻP stara się o miliony z UE

inf. pras. 06 marca 2024

Orlen wyprodukuje biopaliwo lotnicze

Biznes i przemysł

Orlen wyprodukuje biopaliwo lotnicze

Redakcja/inf. pras. 01 października 2021

Norwegia zmusza linie do użycia biopaliw

Prawo i polityka

Norwegia zmusza linie do użycia biopaliw

Aleksander Domański 25 listopada 2019

KLM zbuduje pierwsze w Europie zakłady produkujące biopaliwa

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5